jewelsoffmorocco.reismee.nl

Het charmante kustplaatsje Essouira

Vandaag neem ik jullie mee op een wandeling door de veelkleurige haven, smalle kronkelstraatjes van de medina en het lange zandstrand aan de boulevard van het charmante Essouira.

Het is een vestingstadje, was eerder in de geschiedenis een Portugees fort en ligt 175 km ten westen van Marrakesh (op toch nog zo’n 3 uur rijden!)

Een bezoekje aan deze toeristische parel stond al voor een eerdere reis op de verlanglijst dus moest het er nu maar eens van komen.

Om 08.15 uur klaar staan voor een pick up met een van de vele transportorganisaties die dagelijks vele toeristen naar dit stukje Wereld Erfgoed heen en weer brengen. Het duurt even voordat we alle passagier in de bus hebben maar rond 09.15 uur verlaten we dan toch het drukke en stoffige Marrakesh.

Niet te missen zijn de “geitenbomen” en de coöperaties van “Arganoil” onderweg.De geiten klimmen op de takken van de Arganboom om de vruchten op te eten. Als de geiten de vruchten uitscheiden is er alleen nog een harde onverteerbare noot van over. Deze noot wordt door de vrouwen gekraakt, geplet en geroosterd. Zo wordt een multifunctionele olie gewonnen die wordt gebruikt in cosmetische producten en als olie in de keuken. Voor tientallen vrouwen in het plaatsje Tamanar is het een middel tot economische emancipatie.De cosmetische producten heb ik reeds meegenomen op een eerder reis dus laat ik me nu slechts verleiden tot een pot honing van de Arganbloem en een pot Amandel(pinda)kaas. Erg prijzig vanwege het productieproces maar ook erg lekker en een bijdrage aan de emancipatie van de vrouwen in Marokko.

Zo’n 20 minuten later rijden we Essouira (Mogador in 1765) binnen.

De mediterrane sfeer valt gelijk op en de wit met blauwe huisjes bevestigen dat nog eens extra. Het weer is wat wisselend met bewolking en zonneschijn maar een met heerlijke temperatuur rond de 27 graden. De vrij rustige en gunstige zeewind geeft hier meteen een verkoelende bries en is voor de golfsurfers prima om de golven te bedwingen.

L’ile de Mogador, nu verboden gebied was eeuwen geleden een gevangenis maar momenteel een opvang voor zeldzame vogelsoorten zoals de Eleonora’s valk.

Ik start de wandeling in de haven, het is er een rommeltje van boten, netten, touwen en bouwmaterieel. Overal staan vissers hun vers gevangen vis te verkopen en/of te bereiden.

Vervolgens loop ik via de Boulevard Mohammed V naar Eglise Notre Dame, een toch wel bijzonder verrassende verschijning in een islamitisch land. Dus neem ik binnen kort een kijkje waar het heerlijk koel en rustig is.

Via de boulevard loop ik terug naar de Medina om via een van de toegangspoorten in de kashba terecht te komen. Dat kunstenaars hier ook hun weg naar toe hebben gevonden is direct zichtbaar aan de vele galeries en kleurrijke schilderingen van het plaatsje.

In verscheidene soeks worden allerlei handgemaakte producten verkocht, waaronder het houtsnijwerk waar de stad beroemd om is. En overal wordt je verrast door kleine sfeervolle eettentjes en terrasjes.

Er is nog veel meer te zien en een dagexcursie is eigenlijk veel te kort voor dit prachtige plaatsje, zeker als je daarna ook nog even lekker wil zwemmen en/of relaxen op een lekker strandbedje of in een van de moderne strandtenten.

Dus is er maar 1 optie…nog een keer terugkomen!

Om 19.30 uur schuiven we (de file van) Marrakesh weer binnen!