jewelsoffmorocco.reismee.nl

Op bezoek bij de koning...

De derde Franse les zit er op...en vanaf morgen worden de niveau's in groepen opgedeeld. Dus een ander rooster, een andere groep en een nieuwe docent.

Nog een laatste les samen met Mari uit Noorwegen, Gina uit Duitsland, Melissa uit New York en Taire uit Japan.
Timon uit Darmstadt gaat met me mee naar een andere groep.
Maar we zullen elkaar niet uit het oog verliezen want morgenmiddag hebben we met een aantal een gezamenlijk uitje naar het strand gepland.

Na afloop van de les staat er een bezoekje aan het Royal Palace op mijn agenda. Alvorens op pad te gaan strijk ik eerst even neer op het terras van het cafe om de hoek van de school voor een snelle lunch. Als ik daar op mijn gemak mijn panini met verse jus zit te nuttigen raak ik in gesprek met een oudere Marokkaanse man die vraagt of ik er bezwaar tegen heb dat hij een pijp opsteekt. "Pas de probleme" in mijn Franse antwoord ontdekt hij kennelijk iets van een Nederlands accent en vraagt of ik uit Nederland kom. Tja en dan blijkt dat hij vloeiend Nederlands spreekt en al sinds 1985 met zijn gezin in Nederland heeft gewoond. We hebben een leuk gesprek waarin hij vertelt dat hij vanwege zijn gezondheid op advies van de Nederlandse artsen terug is gekomen naar Marokko vanwege zijn reuma en astmatische bronchitis.
Het klimaat hier doet hem goed ook al zitten zitten zijn kinderen en kleinkinderen nog steeds in Nederland. Hij informeert naar mijn plannen en voorziet me van de nodige nuttige informatie en tips om mijn reis door/verblijf in Marokko weer wat meer vorm te geven.
En wijst me vervolgens de weg naar de ingang van het koninklijk paleis. Au revoir. C'etait un vrai plaisir pour moi!

Het is nog wel even zoeken welke van de poorten, die in de lange muur van het paleis zitten, me als bezoeker de ingang gaan verschaffen. Uiteindelijk kom ik na een flink stuk lopen bij de poort aan waar ik naar binnen mag. Ik moet me wel eerst melden op het bureau en mijn paspoort afgeven en een poos wachten in de ruimte naast de portier. Na 5 minuten krijg ik mijn paspoort terug en mag ik het terrein op. Het koninklijk paleis ligt iets ten zuidoosten van het centrum van Rabat, maar nog binnen de stadsmuren. Het bestaat uit een verzameling gebouwen uit eind 18e eeuw maar koning Hassan II heeft ze grotendeels opnieuw vormgegeven en o.a een privé golfbaan aan laten leggen. Het is echt een werkpaleis met bestuurskantoren, stallen en een moskee.
Maar het is ook de officiële woning van de huidige koning Mohammed VI en zijn gezin. Het paleis is daarom ook gesloten voor het publiek. Maar vanaf de centrale mechouar(paradeterrein) kun je een kijkje in de toegangspoorten van het paleis nemen. Die door een flink aantal wachters worden bewaakt. Op de terugweg maak ik nog een kleine wandeling door de tuinen met goed verzorgde bourgainvilles, oleanders en hibiscusstruiken. Ook de zwerfkatten hebben hier een "royal" plekje.





Reacties

Reacties

Tineke

Het leven is vol van leuke ontmoetingen,goed telezen.

Sonja

Leuk hoor om zo op de hoogte te blijven. En dan ook nog leuke mensen tegen te komen.

Renie

Wat een verhalen ben je sl asn het oefenen voor rondleiding. Met zo veel info lukt het al aardig. Leuk dat je al zo veel mensen heb ontmoet.gr

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!