jewelsoffmorocco.reismee.nl

Wereldstad Casablanca...

Casablanca, het gezicht van modern Marokko; groot, brutaal en altijd in beweging!
Allereerst op mijn lijstje omdat het de stad is die in vele films voorkomt als een locatie en altijd een indrukwekkend beeld bij me heeft achtergelaten met zijn mooie gebouwen en grote palmbomen.

In een vooronderzoekje bleken de meningen weliswaar verdeeld over deze grootste stad van Marokko die met zijn 3,3 miljoen inwoners de hoofdstad Rabat overtreft. Maar de aanwezigheid van de Hassan-II moskee maakt deze stad tot een must-do in Marokko. Het is de enige Moskee in Marokko die je als niet-moslim mag betreden en dan alleen tijdens een tour.

Dus vertrek ik s’ochtends om 8.55 uur, samen met Gina, met de trein een stuk naar het Zuiden.
Het is ruim een uur treinen van Rabat en voor een retourtje 2e klas betaal je 75 dirham (nog geen € 7,50)
We vetrekken op tijd, wat best bijzonder is op dit traject en 70 minuten later stappen we uit op Casa Port.
Het station ligt vlak naast de haven, een van de grootste van Noord-Afrika.
We lopen, ondanks alle toesnellende taxichauffeurs, rond de medina naar de grote kaap aan de Atlantische oceaan waar de moskee de horizon domineert.

Na enig zoeken blijkt dat we het kaartje voor de rondleiding moeten kopen bij het museum aan de overkant van het plein. We sluiten ons aan bij de engelse tour van 11.00 uur. Een kaartje kost 120 dirham (zo’n € 12) en met een studententenkaart krijg je 50% korting (lucky Gina)

Binnen in de Moskee zijn we meteen onder de indruk van de immense ruimte...zodat we helemaal vergeten onze schoenen uit te doen maar daar worden we snel genoeg op gewezen. Op blote voeten over de marmeren vloer en de donkerrode, zachte tapijten. Het is even wennen maar het voelt ook wel heel licht en vrij.
De 183 meter lange gebedsruimte is gevuld met grote pilaren en kroonluchters uit Italië.
De marmeren vloer heeft vloerverwarming en bij mooi weer of speciale gelegenheid kan het cederhouten dak van de moskee open worden geschoven. De speakers zijn onzichtbaar weggewerkt in de pilaren. Alles bijenkaar een architectonisch en technisch hoogstandje van allure, gebouwd in 6 jaar tijd.
Op de vloer is plek voor 20.000 mannen. Op de balkons is er plaats voor 5.000 vrouwen.
Waarom ze zijn gescheiden? Zodat de mannen zich beter kunnen concentreren op het gebed!
De deels glazen vloer kan worden gevuld met water, als het dak open is ontstaat er een verbinding met de drie elementen uit de natuur; water, lucht en aarde.
Onder de vloer ligt een immens badhuis waar de bezoekers hun gezicht en voeten kunnen reinigen voor het gebed.

Na een half uurtje staan we weer buiten....
Ook de buitenkant is een prachtig geheel.
De bijzonder mooi versierde minaret (210 m) is de hoogste ter wereld.
Samen met het immense plein en de prachtige locatie aan de kust maakt dit deze moskee tot een magnifieke verschijning.
Alleen de moskeeen in Mekka en Medina in Saoedie- Arabië zijn groter.

We ontmoeten tijdens de rondleiding Vel, een jongeman uit Bulgarije die vervolgens met ons mee richting de Medina loopt als we afscheid nemen van de Moskee.
Vanaf de moskee kom je aan de achterkant van de Medina binnen. Niet de meest geschikte kant want de voorliggende straten en huizen laten een behoorlijk armoedig beeld van de stad zien. Het is het deel waar de locals hun dagelijkse boodschappen op de markt halen. In de nauwe straatjes is het een chaos van vooral groente- , vlees- en broodstalletjes. Dus wringen we ons kort tussen de kooien met kippen en visverwerkers door om vervolgens deze chaos zo snel mogelijk weer te verlaten. We lopen om de Medina heen op zoek naar een terras voor de lunch en vinden een eenvoudig tentje met lekkere verse smoothies en panini’s.

Na de lunch nemen we afscheid van Vel en vervolgen we onze weg, met nog een kijke in de Medina vanaf d voorkant en een korte cappuccino/toiletstop, naar ons volgende bestemming: Cathedrale Sacre-Coeur. In deze kathedraal in Moorse stijl zijn jarenlang missen gehouden maar hij wordt nu gebruikt als cultureel centrum. Helaas op dit moment gesloten i.v.m. een grote renovatie dus kunnen we niet de toren beklimmen om van het panoramische uitzicht over de stad te genieten.

We strijken daarom eerst een poos neer op het terras van La pergola du Parc. Om het mooie park naast en achter de Kathedraal te bezoeken moeten we tot 17.00 uur wachten tot de werklui zijn vertrokken want ook het park wordt volledig gerenoveerd. Maar het wordt prachtig!

Na ons bezoekje aan het park lopen we terug naar en centrum en zien we een grote demonstratie aankomen. In het park leek het geluid wat we hoorden uit een voetbalstadion te komen maar we zien nu een grote stoet mensen met veel herrie en spandoeken over de weg richting het centrum lopen.

Als ik aan een toeschouwer vraag wat er hand is, legt hij mij uit dat er een grote raffinaderij is gesloten en dat de medewerkers hiermee willen bereiken dat de raffinaderij weer open gaat zodat ze hun banen weer terug krijgen. Er is politiebegeleiding voor het verkeer dus lopen we door naar de fontein bij het Paleis van Justitie en duiken nog kort de art deco wijk waar ook de centrale markt zit. De markt is reeds aan het sluiten dus kijken we vooral nog naar de art-deco gebouwen die deels al vernieuwd of nog oud zijn.
Sommige staan nog flink in de steigers.
Er zijn veel Afrikanen die hun waar komen verkopen in Casablanca...de stad van de witte huizen.

Op ons treinkaartje staat de terugreis van de trein om 18.15 uur dus pakken we deze trein terug naar Rabat.
Gina neemt de taxi terug naar huis en ik haal nog snel een pizza in de Medina en loop dan terug naar de Riad.

Tineke

Zondag heb ik de foto's van jou verhaal samen met Manon bekeken,wel heel bijzonder.Vanavond gaan wij weer naar Nijmegen,morgen op Otto passen,is ook heel erg leuk.Groet Tineke.