jewelsoffmorocco.reismee.nl

Un jour culturel et une soiree agreable…

Gisteren een lange schooldag, vandaag een korte.
Een mooi voorbeeld van de flexibiliteit hier en dat er in overleg veel mogelijk is.
Extra tijd om cultuur te gaan snuiven en voor vanavond staat er een muziekavond gepland in Agdal een wijk in de Ville Nouvelle met hippe winkels, restaurant en barretjes.

Timon haakt vandaag gezellig aan en samen gaan we op zoek naar de Cathedrale Saint Pierre die anders dan de Kathedraal in Casablanca nog steeds in gebruik is voor katholieke missen en wel 6 dagen per week in het Frans. Een praktijkoefening voor gevorderden hou ik me maar even voor!
We vragen aan de deur of we de kerk binnen mogen bekijken en worden hartelijk ontvangen.
Na een korte bezichtiging gaan we eerst op zoek naar het Franse restaurant Le Typot in de buurt van de kathedraal. Een aanrader als het gaat om een lekkere lunch met een goed glas wijn in een knusse tuin.

Na de lunch staan de Hassan –toren en het Mausoleum van Mohammed V op het programma.
De weg vinden hier blijft altijd een uitdaging want als namen op de kaart staan dan staan ze meestal niet op de straatnaamborden of andersom. Maar we vinden de plek waar sultan Yacoub el Mansours in de12- eeuw ooit probeerde de grootste moskee ter wereld te bouwen.
Het project maakte deel uit van een grootschalig bouwproject dat de Koutoubia Moskee in Marrakech en de Giralda in Sevilla opleverde maar mislukte uiteindelijk helaas. De Minaret (44m) heeft slechts de helft van de bedoelde hoogte omdat de sultan vroegtijdig overleed. De 200 zuilen kenmerken de onvoltooide moskee.

Op de terugweg kopen we een verse Panache (smoothie van gemixt fruit) bij een kar in het park en lopen we nog een stukje door voor een mooi uitzicht over de haven aan de andere kant van de oever van de Bou Regreg.
Timon pakt daar de tram terug naar huis. Ik loop nog een stukje door de Joodse wijk in de Medina om een glimp op te vangen van de nijverheid maar ook de armoede die dit deel van de Medina laat zien. Via de Boulevard loop ik terug naar de Riad want ik heb om 19.00 uur afgesproken met Mari om samen naar Agdal te gaan voor de excursie vanuit school naar Bairo Latino voor een muzikale avond…dus gauw douchen en omkleden!

We hebben met Lotfi, onze excursieleider, afgesproken dat Mari en ik samen een taxi pakken naar de nieuwe wijk van Rabat, de excursie was reeds volgeboekt maar zo kunnen we natuurlijk gewoon nog mee.
We hebben nog de tijd tot 21.30 uur dus zoeken we eerst een leuk Frans restaurant om wat te gaan eten. Ook wel weer eens lekker na alle couscous, tajine, pizza’s en shoarma ‘s.
En een lekker glas Franse wijn want aan de Marokkaanse wijn kan ik nog niet echt wennen.

Als we rond 21.30 uur in de Latino bar aankomen zit de hele groep al vrolijk aan het bier en de wijn. Het blijkt Happy Hour tot 22.00 uur. We schuiven aan bij Lotfi die ook nog een paar vrienden heeft meegenomen.
Mari raakt al gauw in gesprek met Islam die zanger is van een band en zowel Engels als Frans spreekt.
Ik zit tegenover Monsif , een Marokkaans fotomodel die alleen Arabisch spreekt( bofkont die ik ben) dus ik zal alles uit de kast moeten halen om enigszins met hem te communiceren.
Nou ja body language dan maar…so let’s dance!
Het wordt een gezellige en dolle avond met heerlijke live-muziek ook al is de wijn niet te drinken.
Ik snap wel waarom de mannen liever aan de Heineken zaten. Om 2.00 worden we de tent uitgezet en veilig naar huis gebracht …
Monsif stuurt me om 2.30 uur nog een berichtje… Une soiree agreable… of het helemaal goed Frans is weet ik niet maar ik ben het helemaal met hem eens!

Reacties

Reacties

Renie

Zo, Petra al weer een prachtig verhaal. Dat je daar de energie en tijd voor hebt. Maar wij genieten er iedere keer weer van. Krijg nu een heel mooie indruk van het land. Groetjes uit Joure

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!