jewelsoffmorocco.reismee.nl

Schilderachtig Assilah...

Vandaag verlaat ik het sprookjesachtige Chefchaouen.
Als ik wakker word, een ontbijtje (verse smoothie en een broodje omelet) om de hoek bij een snack tentje heb gegeten is het koffers pakken...
Als ik klaar ben om te vertrekken ligt mijn gastheer van de riad nog lekker te snurken achter een gordijn bij de receptie dus besluit ik maar om stilletjes de riad te verlaten.
Ik ga op zoek naar de taxi standplaats om te kijken of ik een shared taxi kan vinden die me naar Tanger terug kan brengen. Die heb ik vrij snel gevonden echter ik moet nog wachten op medepassagiers.
Er staan ook 2 jongemannen in onderhandeling met een chauffeur en ik vang toevallig op dat ze naar Assilah willen....komt dat even goed uit daar wil ik namelijk ook naar toe. Ik dacht dit met de trein vanaf Tanger te moeten doen. Maar met wat onderhandelen en een belofte dat we nog 3 passagiers gaan oppikken wordt het een deal Assilah voor 6 personen voor 700 Dirham (€ 11 p.p.) voor een rit van ruim ongeveer 2 1/2 uur... prima!
Voordat we iedereen met bagage en al hebben opgepikt zijn we uur later klaar voor vertrek met drie spanjaarden, twee Italianen en een Nederlandse (moi) in de mini-bus. Op naar Assilah.....

Assilah ligt 43 km ten zuiden van Tanger. Een kleurrijke havenstad die al eeuwen floreert bij visserij, handel en piraterij. Nu de handel inmiddels is vertrokken naar de grotere containerhavens en piraterij niet langer meer een optie is draait de economie vooral op het toerisme. Historische locaties of musea heeft de stad niet maar in plaats daarvan hebben architecten de medina omgetoverd tot een cultureel openluchtmuseum.
In de zomer(juli/aug) wordt het Culturele festival van Assilah gehouden waarbij kunstenaars uit de hele wereld ergens in de medina een muur naar eigen smaak mogen beschilderen.
De dominante kleuren van de medina zijn wit en blauw, witgekalkte huizen met blauwe deuren en versieringen. Door de felle zon soms oogverblindend maar heel fotogeniek. De kleurrijke muurschilderingen komen hierdoor nog meer tot hun recht. Het contrast met de oude stadsmuren met bastions en poorten aan de buitenkant doen niks vermoeden van de totaal andere binnenkant van deze bijzondere medina.
Een schilderachtige, versterkte stad...

Naast de culturele medina wordt de stad ook nog eens omringd door prachtige stranden waar de golven van de oceaan stukslaan op de rotsen of het strand op rollen.
Hier komen in de zomer dan ook vooral veel Marokkaanse toeristen op af.

Als ik bij mijn hotel (alles in blauw/wit - Assilah stijl-) ben afgezet en mijn bagage heb gedropt kan ik niet wachten het strand op te gaan en daarna een rondje te maken door de schilderachtige medina. Aan de andere kant van de muur zie ik langzaam de zon wegzakken in de oceaan en daar moet ik gewoon even van genieten.
Maar als de zon weg is wordt het snel kouder en de oceaan wind doet daar nog een schepje bovenop dus zoek ik gauw een restaurant om iets warms te eten...maar weer eens iets traditioneels...couscous ook al is het geen vrijdag.
Als ik een uurtje later terug loop naar het hotel komt de kok me nog achterna rennen.... was it good madam?
Yes, it was very nice......
Please would you take my phone number and call me....typische vraag hier maar die hou ik toch maar voor mezelf.

Assilah... Reve du Maroc...nu voor de rust... in de zomer voor de verkoelende oceaan en de prachtige stranden.


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!