jewelsoffmorocco.reismee.nl

Paradise Valley... and Paradise Beach!

Zo,n 20 km te noorden van Agadir ligt “Paradise Valley”
Het is een deel van de Tamraght River Valley in het Hoge Atlas gebergte van Marokko met (besneeuwde) bergtoppen van boven de 4.000 meter.
Dus ook al valt er momenteel bijna geen regen er is altijd wel water te vinden.
Een juweeltje van een Oase in de bergen met palmbomen, beken en rotsmeertjes. Een must do dus!
Ik heb een halve dagtour geboekt bij een een kleine organisatie en met een beetje afdingen kan ik voor 150 dirham( nog geen € 15) mee op pad. Ik wordt om 8.30 uur opgehaald uit het hotel en we pikken nog een aantal Engelse medepassagiers op en rijden dan met twee 4-wheeldrives Agadir uit, de bergen in.
Het is een mooie rit met prachtige uitzichten dus we stoppen een aantal keren voor foto’s of een korte wandeling met verhalen over “the birds, bees, flowers and the (argon)trees” . Na een klein uurtje rijden komen we op de plek aan waar we te voet verder moeten. Via een onregelmatig en avontuurlijk pad zijn we nog zo’n 20 minuten onderweg voor we op het eindpunt aankomen bij een mooi rotsmeertje. Helaas niet in het zonnetje gelegen dus best wel fris en ook het water wat uit de bergen komt is behoorlijk koud. Dus ik houd de kleding lekker aan maar er zijn er die toch een sprong wagen in het koude water. In de zomer is dit een bijzonder geliefd oord om verkoeling te zoeken maar nu is het er heerlijk rustig en kun je er prachtige wandelingen maken door beekjes in een groene oase van palmbomen, bamboe, arganbomen en allerlei tropische plantensoorten. De vogels zingen er vrolijk op los en het geluid van het stromende water geven de omgeving een heerlijke rustige uitstraling. Picknickmand mee en je kan hier zo heerlijk een hele dag vertoeven. Maar onze tour zit er bijna op dus helaas geen tijd voor een uitgebreide wandeling of picknick...maar we krijgen nog een bonus.
Er wordt gevraagd of we nog verder de bergen in willen toeren of dat we een kijkje aan de kust willen nemen bij Taghazout... ook wel bekend als Paradise Beach. Nou dat laten we ons geen twee keer zeggen dus kiezen we unaniem voor deze laatste mogelijkheid and off we go.....

Taghazout is een klein vissersdorp 20 km ten noorden van Agadir.
Oorspronkelijke bewoners zijn Berbers.
Visserij, toerisme en arganoil zijn de voornaamste inkomstenbronnen.
Ooit het thuis van de hippies in tentenkampen maar nu voorzien van hotels en beachresorts en zeer geliefd bij surfers (windsurfers, golfsurfers en kitesurfers)
Taghazout Bay is onderdeel van de Moroccan National Tourism Strategy “Vision 2020” en in september 2018 wordt hier een Eco-resort geopend (8000 bedden) Een hotel, surf village , green holiday village, internationale camping, 18- holes golfbaan(die ligt er al), cafes, restaurants, and galeries. Een enorm project langs de oceaankust als je er langs rijdt. Ambtieus, modern en mooi plan maar dit zal waarschijnlijk wel ten koste gaan van andere traditionelere concepten. Een lastige balans zoeken/vinden tussen het authentieke Marokko en de kwaliteitseisen van de moderne toerist. Wij maken een stop net boven Taghazout bij Amesnaz waar de grote golven op de rotsen slaan en een flinke groep surfers ligt te wachten op de golven, op die ene golf die ze meeneemt en op een spectaculaire manier naar het strand brengt. Over balans gesproken....wow dit is echt balans zoeken! Heerlijk om naar te kijken en als ik twintig jaar jonger was geweest had ik vast eens willen proberen....maar dat dit "Paradise Beach" wordt genoemd is niet alleen voor surfers. Wat een nog heerlijk rustig en onbedorven juweeltje.....