jewelsoffmorocco.reismee.nl

Jardins Menara...

Buiten de bebouwde kom ligt het oudste groengebied van Marrakech.
Aangelegd in de 12e eeuw door de Almohaden(Berberse moslimdynastie).
Het bestaat uit veel hectare olijvenbos, boomgaarden en kronkelpaden rond een groot kunstmatig meer.
Het stenen reservoir wat er op zich heel eenvoudig uitziet is een middeleeuws technisch hoogstandje.
Het is bovengronds en wordt gevoed door een ondergronds aquaduct dat over een lengte van 30 km water uit het Atlasgebergte aanvoert. Het kalme wateroppervlakte heeft een heerlijke rustige uitstraling maar huisvest ook een enorme school karpers.
Door het ondergrondse irrigatienetwerk zijn de bomen het hele jaar door groen.
Een mooie plek die niet alleen picknickers, verliefde stellen en liefhebbers van rust lokt maar ook praktisch bedoeld voor inkomsten en groenten voor de stadsbewoners.

Ik laat me er af zetten door een petit-taxi en wandel via de brede laan richting de vijver.
Wat een rust hier... zo dicht bij deze hectische stad, heerlijk.
Bij een stalletje haal ik een paar broodjes om de enorme karpers te voeren en die komen met een flink aantal boven spartelen om een stukje te bemachtigen.
Aan de overkant zoek ik een lekker plekje op in de zon met een boek maar mijn rust wordt al gauw verstoord door een kat die op mijn schoot komt zitten om te kijken of ik ook nog wat interessants in mijn tas heb.
Ik kijk uit op het mooie oude “pavillon” aan de andere kant van de vijver en om me heen verzamelen zich allemaal groepjes jongelui met muziekinstrumenten.
Er volgen Afrikaanse klanken die weer een ander soort rust teweeg brengen.

Dit is een heel andere plek dan de Jardin Majorelle, een botanische tuin en vooral in trek bij toeristen.
Hier vind je tussen de boomgaarden veel lokale bewoners die met stoeltjes en kleden hun vrije tijd invullen.
De toegang tot de tuin is gratis, alleen voor het bezoeken van het Pavillon moet ik 10 Dirham (€ 1) entree betalen. Op de terugweg geef ik de twee oudere mannen, die langs het pad zitten een paar Dirham voor hun muzikale omlijsting en zoek ik een stoeltje onder de olijfbomen op met een vers geperste jus d’orange voor 10 Dirham.

Ik besluit om de weg naar het appartement terug te lopen, een aardige wandeling maar onderweg zijn er nog wel een aantal leuke stops heb ik gezien (op de heenweg)
Een ervan is de Menara Mall, een modern shopping centre waar de kerstsfeer aardig aanwezig is en met in het midden een mooie waterval waar pinguĂŻns vanaf lijken te vliegen.
Drie verdiepingen met luxe winkels en op de bovenste verdieping een kids speelparadijs met grote TV(voetbal) schermen voor de papa’s!
Mooi en leuk om te zien maar zo anders dan de oude Medina.
Een duidelijk contrast tussen het oude en nieuwe Marrakesh!
Ik hou het hier bij een paar boodschappen bij de Carrefour...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!