jewelsoffmorocco.reismee.nl

Kerst in Marrakesh...

In het lifestyle blad Plus Online staat Marrakesh op nummer 1 van de top 5 in landen/steden waar je heen moet als je geen zin hebt in kerst, kerstmannen, kerstlampjes en versierde bomen. Reden: Marokko is een islamitisch land waar kerst geen rol speelt volgens de reisredacteur van het blad.
Nou ik ga dit toch een klein beetje nuanceren na mijn eerste kerstervaring hier in Marrakech.
Het zijn hier wel geen nationale feestdagen en het gewone leven gaat hier dan ook gewoon door maar de commercie slaat deze kans in ieder geval niet helemaal over en in de winkels, met name in de ville nouvelle, de restaurants en soms ook in de souks van de medina zijn de kerstdecoraties zichtbaar aanwezig.
Maar er zijn ook steeds meer gezinnen die kerstmis vieren, een kerstboom kopen en hun huizen versieren.
Vooral voor gezinnen met kinderen is het gewoon een feestelijk gebeuren zonder de kerstgedachte die er vanuit de religie achter zit.
Als moslim hoor je misschien geen kerst te vieren en wordt dit door veel Marokkanen dan ook niet gedaan of geaccepteerd van andere Marokkanen die dit wel doen. Maar door de mix van culturen die in relaties, families en vriendenkringen is ontstaan is het religieuze aspect soms lastig te combineren met het sociale aspect
En gezien deze laatste ook hoog in het vaandel staat hier in Marokko kan ik me voorstellen dat het voor menige Marokkaan een dilemma is wat wel en wat niet te doen.

Daarnaast zijn er ook veel christenen in het land als je kijkt naar het aantal kerken en het aantal kerkdiensten wat er wordt gehouden. Dat kerstmis hier helemaal geen rol speelt is dus wel wat erg kort door de bocht volgens mij.

Maar “kerst” is vooral zichtbaar in de grote steden dus wil je ontwijken, geen enkel probleem in dit grote land!
Voor wie toch een beetje kerstsfeer zoekt tijdens de kerstdagen kan lekker gaan shoppen in de versierde shopping malls en een uitgebreid kerstdiner reserveren in een van de mooie, goede en betaalbare restaurants hier.
Het kerstdiner is dan niet een diner in een " stille en heilige nacht" maar een diner van “1001 nachten"

Dus zo gezegd gezegd, zo gedaan en ik ben op eerste kerstdag lekker gaan shoppen ( en ook gewoon met een broek naar de stomerij gegaan) en, weliswaar zonder te reserveren, lekker gegeten met veel kaarsen bij Marrakshi met een prachtig uitzicht over de met 1001 lampjes verlichtte Place Djeema El Ftn.
Uiteindelijk is kerst toch ook een lichtfeest...en het licht wordt gevierd in alle religies.