jewelsoffmorocco.reismee.nl

Klein Marokko....

Inmiddels heb ik er alweer een dikke week opzitten hier in Essaouira en heb ik heel wat van de kronlkelstraatjes van de medina gezien. Het verkennen van een medina is steeds weer opnieuw een nieuwe uitdaging.
Gewapend met een plattegrond op zoek naar de leukste bezienswaardigheden en winkeltjes, de lekkerste restaurants en de mooiste (dak)terrassen en bijzondere plekken.
Dat wat je zoekt en op de plattegrond staat is soms lastig te vinden maar je vindt onderweg van alles wat vaak weer niet op de kaart staat...zo blijft het altijd weer een avontuur vol verrassingen.
Maar er zitten veel leuke restaurants, van een hippe hamburgertent (Mactoob) tot de kleurrijke Salut Maroc in Riad stijl. Letterlijk te kust en te keur.....
Je loopt wat af zo rondwandelend...al moet ik wel bekennen dat ik ook wel eens een koets heb genomen of een taxi als mijn benen of het weer even niet mee werkten. Voor 10 Dirham kun je, die dan weer even ontzien of ontsnappen aan een regenbui. Een fiets huren is misschien zo gek nog niet de volgende keer al zie je die hier niet veel.

Mijn eerste indruk blijkt aardig te kloppen.
Het middeleeuwse Mogador (hedendaagse Essaouira) waarvan de medina ook op de Unesco Werelderfgoedlijst staat is een perfecte mix van comfortabel relaxen in een historische setting met een mild zeeklimaat. In de winter, nu dus, blijft het nog zo’n 15/16 graden. In de zomer schommelt het tussen de 22 en 25 graden. Prima dus. Een verschil met Marrakesh waar het in de zomer echt heel heet kan worden. Ondanks dat het een toeristische trekpleister is valt de drukte in het algemeen eigenlijk best mee.
Er zijn veel toeristen die Essaouira als dagtour doen waardoor het vooral in de middag behoorlijk druk kan zijn. Maar ’s ochtends is het heerlijk rustig en ook ’s avonds keert de rust weer terug.
Het jaarlijkse "Gnaoua Festival "(muziek, kunst en cultureel) in juni is een populair en druk bezocht evenement in het havenstadje.

In de medina met vestingwerken zijn filmopnames gemaakt van de (ook mijn) favoriete serie Game of Thrones dus dat geeft het misschien nog wel een extra dimensie.
De Skala’s zijn het decor geweest van Astapor, de stad waar Daenerys Targaryen haar slavenleger ontmoette maar ook Ksar Ait Ben Haddou, de middeleeuwse stad is een locatie waar Daenerys met haar draken is geweest. Er is dan ook voor de liefhebbers een heuse Game of Thrones tour door Morocco.
Deze versterkte stad met een Berber bouwstijl die ook de Unesco lijst staat is filmlocatie voor meerdere films geweest zoals "Jewel of the Nile" en “Gladiator"
Ik ben hier tijdens mijn eerste reis naar Marokko geweest en is zeker de moeite waard ook voor de niet GOT fans!

Tja en dan is er nog het strand “Tagharte” met de mooi gerenoveerde boulevard Mohammed V met een uitstraling vergelijkbaar als Agadir, alleen nog niet volgebouwd met High Rise hotels en horeca.
Ook hier wordt volop gekite, gesurfd.
En aan het eind van het strand staan de paarden en kamelen voor een ritje bij de zandduin wat weer een woestijnsfeer geeft. Inclusief een paar leuke strandtenten waar het heerlijk vertoeven is (Beach & Friends, Les Planches, Ocean Vagabond)
Samen met de levendige vissershaven en een kleine ville nouvelle, waar een mooie grote Carrefour zit, maakt dit het plaatje aardig compleet.
Tel daar de relatief schone omgeving en het kunstkarakter bij op dan is het niet moeilijk om te verklaren waarom dit zo’n toeristische trekpleister is.
Het is een mooie mix van Marokko......op loopafstand!

Dat Marokko ook voor campers mooie mogelijkheden biedt weet ik sinds gisteravond.
Voor 30 Dirham sta je hier bijna aan het strand en lopen de kamelen rond je camper.
Ik was gezellig op bezoek bij goede bekenden uit Nederland die met een camper een aantal maanden rondreizen . Als ik die verhalen zo hoor zou ik bijna overwegen ook een campertour te maken.
Maar aangezien ik niet echt een camperfan ben staat een road tour met een 4-wheeldrive nu wel hoog op de verlanglijst. Slapen kun je hier overal wel ergens blijkt, in een hotel op een camping of onder de sterren......
Alleen nog een goede en leuke Marokkaanse gids mee...



Reacties

Reacties

Sophie

Oh wat smul ik weer van je verhalen Petra .
Enig om te lezen .
Hoop er ook eens heen te gaan .
Geniet verder en zoek een leuke gids zou ik zeggen
Gr Sophie

Henriette

je moet er een travel guide of zoiets van maken ? Geniet er nog maar ff van daar. ?? gr Henriette

Frederika

Mooie verhalen Petra, geniet er elke keer weer van. Veel plezier nog daar! Groetjes, Frederika

Petra De Jong

Thanks, genoeg inspiratie hier...
En ik ben nog lang niet uitgekeken!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!