jewelsoffmorocco.reismee.nl

De Ourika-vallei en de Hoge Atlas

Na een dagje aclimatiseren ontsnap ik vandaag aan het drukke Marrakesh en ga ik mee op een excursie naar de Ourika-Vallei in het Atlas gebergte.

De Ourika is een rivier in Marokko die ontspringt in de Atlas en vervolgens door de Ourika-vallei loopt.
De Ourika vallei ligt op ongeveer een uur rijden van Marrakech maar zoals bij veel excursies wordt je onderweg getrakteerd op een bezoek aan een arganoil-factory, een berber(karpet)house en een souvenirshop.

Ik ben om 9.15 uur op de afgesproken plek om opgepikt te worden en na nog drie Franse meiden, een stel uit Parijs en een Iers/Palestijns echtpaar op te halen rijden we rond 10.00 uur richting de bergen.
Na de “verplichtte" bezoekjes onderweg pikken we in Setti Fatma bij de eerste waterval een gids op die ons gaat rondleiden langs de zeven beroemde watervallen rondom dit plaatsje.
Het is een stevige klim maar voor wie dit teveel is kan ook lekker blijven hangen op een van de vele terrasje langs de rivier of bij een van de watervallen.
Het blijkt een leuke en gezellige ervaring om met 7 onbekende mensen deze uitdaging aan te gaan.
Onderweg natuurlijk allemaal lekkere plekjes om te chillen, souvenirs te kopen of een vers geperste jus d’orange te drinken.
Het stromende koude water uit de bergen wordt dan ook gebruikt om alle drankjes lekker koel te houden.
Na de hoogste waterval gaat de klim nog een stuk door naar boven. Deels via een ladder en een touw waar we ons aan op kunnen hijsen. Eenmaal boven ontstaat het vrijheidsgevoel en dwalen we als een stelletje berggeiten in het rond en laten we onze kreten en gemekker lekker in het rond galmen. Zowel de Ieren als de Françaises uit de Ardeche voelen zich hier als een vis in het water en dat is te horen, hhhhhh!

Op de terugweg wordt er nog gestopt voor een lunch maar aangezien het gekozen restaurant er niet bepaald aantrekkelijk uitziet en het budget van de Franse meiden niet voorziet in een uitgebreide lunch besluiten we terug te rijden. Dan kan iedereen weer zijn eigen gang gaan. Dus na een uurtje rijden en een innig afscheid scheiden onze wegen in de Medina van Marrakesh.

Een heerlijk dagje even heel wat anders......

Jannie

Heerlijk voor je om weer in Marokko " het beloofde land" te zijn. Hoe lang kan je blijven? 3 weken dacht ik. Lekker genieten daar
Groetjes Jannie

Petra De Jong

Ja heerlijk twee weken om weer even bij te tanken...