jewelsoffmorocco.reismee.nl

Smullen van Marrakesh

De koningsstad staat niet alleen op op eenzame hoogte waar het gaat om kleurrijke soeks, prachtige architectuur, enorme moskeeën, ambachten en het indrukwekkende Djeema El Ftna plein.Ook om te eten is het een magische plek. De Fransen, Perzen en Moren lieten hun sporen in smaken achter.

De rest werd aangevoerd door handelsschepen van over de hele wereld, die Provençaalse kruiden, Aziatische specerijen en het kostbare saffraan uit Spanje meenamen.

De Berberbevolking voegde daar nog komijn, paprikapoeder en kurkuma aan toe om al die heerlijke gerechten nog meer op smaak te brengen.

Het resultaat is multicultureel genieten van de keuken op het hoogste niveau.

Ik ga me daarom tijdens dit verblijf maar eens extra verdiepen in de exotische gerechten die het land zo geliefd maken.

En als je die heerlijke gerechten ook nog eens kan nuttigen op een van de vele sfeervolle dakterrassen van de stad is dat dubbel smullen...

——

De reis begint met de trein van Heerenveen naar Eindhoven. En soms is Marokko dan al dichterbij dan je denkt.

Het is heerlijk weer in Eindhoven dus tijd voor een lunch op het terras en dan door met de AirPort-shuttle naar het vliegveld. Buiten op het bankje...het is zonde om al naar binnen te gaan...raak ik in gesprek met een gesluierde dame. Ze komt uit Nador in Marokko.

Ze lijkt nog niet zo oud, als je in haar donker bruine ogen kijkt, maar als ze verteld dat ze zeven kinderen heeft word ik toch wel een beetje nieuwsgierig. 47 jaar zegt ze als ik vraag naar haar leeftijd. Ze is opgegroeid in Frankrijk maar woont nu in Nederland.Haar Nederlands is dan ook beter dan haar Arabisch zegt ze zelf.Ze heeft een andere vlucht dan ik dus nemen we na een gezellig gesprek weer afscheid van elkaar.

De vlucht verloopt spoedig maar eenmaal op de AirPort van Marrakech blijken er nogal wat vluchten tegelijk te arriveren dus is het een drukte van jewelste.

Enorme rijen voor de paspoortcontrole en halverwege ligt een dame op de grond die onwel is geworden.

Ik laat per ongeluk een grote fles Grolsch, die ik op het vliegveld in Nederland had gekocht, op de stenen vloer in de aankomsthal vallen...er bruist 1 1/2 liter bier onder onze voeten door.

Gelukkig staat er iemand met een dweil en emmer in de buurt en is de schade redelijk snel weggewerkt.

Het is de eerste keer dat ik in het weekend aankom...geen aanrader dus!

Na ruim twee uur in de rij sta ik dan toch eindelijk buiten en pak snel een taxi naar het appartement in de medina-zuid.

Daar wordt ik enthousiast opgewacht en is er ...nieuw bier!


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!