jewelsoffmorocco.reismee.nl

Petit-dejeuner/Ftour

Vandaag begint met een ontbijt op het terras van Zeitoun, het nieuwe eetcafé aan de voet van de Mosque de la Kashba.Klimmers kunnen hier ook genieten van het mooie dakterras met uitzicht over het paleis El Badi.

Het traditionele Marokkaanse ontbijt bestaat in ieder geval uit Msemen (vierkante crĂŞpes)/baghrir (ronde crĂŞpes met 1000 gaatjes) of batbout (rond Marokkaans brood), honing, boter, olijfolie, harcha(griesmeelwafel), vers geperste sinaasappelsap en een warm drankje(koffie/thee/chocolademelk)

Je kunt het ontbijtuitbreiden door voor een Ftour continentaal/santé/beldi te kiezen.Er komt dan respectievelijk kaas/vlees, Raibi (yoghurt) en bissara/Hassoua(traditionele soepen) of Mkilat (eieren met tomaat/gehakt) bij.

Ik vul mijn batbout vandaag aan met een kruidenomelet.

De msemen zijn er in een zoete en zoute variant en je kan ze laten besmeren met allerlei lekkere toppings.De zoete met jam, honing, banaan, kaneel, slagroom, chocoladepasta of Amlou (Nutella Berbere met amandelen).Deze laatste smaakt naar pindakaas.

De zoute worden belegd met vlees, groente, Jben (Marokkaanse kaas), houmous etc. meer iets voor de lunch of als avondsnack wat mij betreft.

Na een rondje door de Kashba neem ik voor de lunch bij een van de eetstalletjes kipbrochette’s met een salade van ui en olijven mee. En een tros verse druiven van een marktkraam.Lunchen op je eigen dakterras is ook heel gezellig.

Na de lunch pak ik de bus naar Gueliz, het moderne gedeelte van de stad...op naar de supermarkt voor bier, wijn en Hollandse ontbijtspullen.Deze afwisseling houdt het extra leuk!

In de bus wordt de sociale controle weer eens heel duidelijk hier als twee jongens van een jaar of 8-10 vragen of ik naar de Mac Donalds ga. Ik moet ze teleurstellen maar begrijp natuurlijk meteen dat dit wel hun eigen bestemming is.Ze vragen om 1 Dirham bij verschillende mensen in de bus en ze verplaatsen zich allebei op een skeeler door het gangpad.

Ze spreken Arabisch dus ik versta niet wat ze allemaal zeggen... niet veel goeds vrees ik want de Marokkaanse vrouw achter me pakt bij het uitstappen er eentje stevig bij het oor en hij wordt buiten de bus nog eens even flink de les gelezen. De jongens maken zich snel uit de voeten.

Na de boodschappen ga ik op zoek naar het restaurant/café en galerie Kechmara aan de Rue de Liberte.Op vrijdagavond is er livemuziek en op woensdagavond draait er een DJ.Een hippe tent met een dakterras waar het vooral s’avonds goed vertoeven is.Het wordt aanbevolen in de reisgids dus even checken.Ik strijk er even neer voor een verse advocado-jus om vervolgens mijn wandeling door de wijk voort te zetten.

Ik kom langs allerlei leuke restaurants zoals Mama mia(traditioneel Italiaans), La table Espagnole, restaurant Loft(Franse keuken)voor wie de tajines en couscous eens voor wat anders willen verruilen.

En als laatste “Entrepotes” waar ik even om het hoekje kijk en een sfeervolle tropische tuin aantref.Voor een volgende keer uit eten...







Reacties

Reacties

Sophie

Ah wat heerlijl weer om je verslag te lezen over al dat lekkere eten .
Geniet ervan .xxs

Petra De Jong

Ha, leuk om te horen.
Hier weer lekker in de Marokkaanse keuken duiken.
Groetjes,
Petra

Petra De Jong

Ha, leuk om te horen.
Hier weer lekker in de Marokkaanse keuken duiken.
Groetjes,
Petra

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!