jewelsoffmorocco.reismee.nl

Bien-etre...

Om jezelf eens lekker te verwennen is de Marokkaanse Hammam natuurlijk onontbeerlijk.

Traditioneel is dit een ritueel waarbij je jezelf een flinke wasbeurt geeft in een van de vele “badhuizen” die het land rijk is.

Maar echte verwennerij wordt het pas als je dit laat doen en je je daarna overgeeft aan een intensieve massage van een uur.

Ik wordt ontvangen door drie glimlachende dames van Hammam Lalla in de medina van Marrakech. Na een kopje thee mag ik mee de wasruimte in.

Het liggen op de stenen banken is niet bepaald comfortabel maar het warme water, het wassen met de traditionele “black soap, het scrubben met de “kessa” (scrubhandschoen) laten zien dat het geen overbodige luxe is om deze behandeling zo nu en dan eens te doen. De stevige maar relaxte massage met arganolie die er op volgt maakt het comfort gelukkig ruimschoots goed.

De gespierde masseuse is een jonge Marokkaanse van 25 jaar en is in voor “een praatje” tussen alle handelingen en stiltes door. Ze vraagt waar ik vandaan kom en of ik getrouwd ben...en daarmee begint er een leuk en openhartig gesprek.

De Marokkaanse man komt onontkomelijk langs. Voor haar geen optie zegt ze, ze trouwt liever met een Europeaan. Tja en dat wekt mijn nieuwsgierig enigszins ...hhhh. Marokkaanse mannen willen thuisblijven en niet uitgaan zoals de westerse mannen en dat laatste is nou net wat haar zo leuk lijkt. En als er kinderen komen dan het liefst meisjes.

Ze vraagt me of ik een vriend heb. Soms zeg ik... Dat is goed voor de stress antwoord ze steevast en drukt tegelijkertijd op twee flinke knopen in mijn schouders. Auw, dat was pijnlijk maar onthullend tegelijk. Waarna ze het gespannen gebied los probeert te maken.

Een beetje rozig bedank ik haar aan het eind van de massage voor haar weldadige behandeling en stap ik het hectische leven van de stad weer in. Ik ben laat voor mijn afspraak om naar de apotheek/winkel te gaan om een paar lekkere lokale producten in te slaan maar mijn gids wacht geduldig op me op de afgesproken plek.

Eenmaal binnen ontkom je er niet aan om iets te kopen en laten ze je van alles proberen. De dame in kwestie die me adviseert is van alle markten thuis. Ze kan me ook masseren als ik dat wil...ha nou nu even niet dus...ik zeg haar dat ik net uit de Hammam kom.

Als ze mijn brillendoos ziet wil ze die graag ruilen voor de hare. Helaas...geen deal. Ik verlaat de winkel met een flesje arganolie voor in de keuken, twee zakjes Marokkaanse kruiden en een doosje “Oudh”(wierook). Om het exotische gevoel straks weer terug in Nederland vast te kunnen houden.

Na de lunch neem ik even een kleine siësta en sluit de middag af met een heerlijke warme salade met geitenkaas en een smoothie van beetroot, ginger en orange in het Earth Café in de medina zuid. Het café claimt het eerste vegetarische restaurant van Marrakesh te zijn en kookt alleen met de biologische producten van een plantage buiten de stad. Je kunt er ook terecht voor kookworkshops waar je samen met de chef heerlijke salades en tapas maakt. Het restaurant is op zich eenvoudig maar sfeervol van aard en de smaak is puur en lekker.

Smoothies en vers geperste sappen zijn een echte aanrader hier. Er zijn vele varianten wat kiezen soms wel lastig maakt. Advocado, ananas, appel, wortel, banaan etc. Van vitamineboosters tot detoxers. Eventueel te mixen met sinaasappelsap of melk. Van een soort fruit/groente tot zelfgekozen mixen. Ik bestel ze wel zonder suiker anders krijg je er een flinke schep suiker door.

In ieder geval een heerlijke afsluiter van een vitale dag....



Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!