jewelsoffmorocco.reismee.nl

Een eerste rondje stad...

Ik begin aan de zuidkant op het Place Ferblantiers, dit plein is een leuk alternatief voor de soeks en prima plek om wat souvenirs te scoren. Ook hier is het rustig los van alle scooters en transportmiddelen die links en rechts om me heen rijden. Er zijn een paar winkeltjes open en gelukkig ook het gezellige terras van Place des Saveurs dus even lekker in het zonnetje genieten van een verse orange/pineapple/banana/advocado smoothie. De anders zo populaire terrassenvan de “Kosybar” en ook het restaurant “La Tajina” liggen er stil en verlaten bij. In één van de winkeltjes vind ik nog een kleine uitbreiding op het servies van aardewerk wat ik bijelkaar sprokkel. Elke regio van Marokko maakt namelijk zijn eigen stijl en kleuren met traditionele patronen en glazuur. Mijn favoriete keramiek is grijs met zwart en komt volgens de inscriptie uit Safi, een stad aan de Atlantische kust en vooral bekend om haar keramiek. Ik was er begin dit jaar voor een rondleiding door de pottenbakkerswijk.


Via het Bahiapaleis loop ik richting het grote plein. Ook dit paleis, wat overigens een behoorlijke tegenhanger is van El Badi, is nog dicht voor bezoekers. In dit 19de-eeuwse paleis zie je een wereld aan Zellij-werk. Deze zgn. techniek is een opvallend kenmerk van de Marokkaanse architectuur waarbij tegels als grote vierkanten worden gemaakt en dan met de hand kleiner worden gesneden en zijn ingelegd in complexe geometrische patronen. Het paleis werd gebouwd vooreen machtige groot vizier en zijn vier vrouwen. Alle kamers zijn weelderig ingericht met de Zellij-tegeltjes, bewerkt pleisterwerk en houtsnijwerk. Echter de destijds regerende sultan Abdel Aziz was zo jaloers op de rijkdom van Bahia dat hij na de dood van de vizier het paleis binnenviel en het deels plunderde. Maar het museum Dar Si Said wat iets verderop ligt is gebouwd door de broer van de schepper van Bahia en heeft, ook al is het een stuk kleiner, nog steeds een indrukwekkend interieur met beschilderde plafonds, bewerkte houten panelen en beschilderde Berberdeuren. Daarnaast zijn er sieraden te zien, tapijten en metaalwerk. Van beide heb ik nog een aantal mooie foto’s tijdens een eerder bezoek.


In het anders drukke winkelstraatje van het paleis zijn nu veel winkeltjes gesloten. Bij één staat zelfs de hele winkelvoorraad voor de roldeur, dik onder het stof. Het lijkt erop dat die er door de verhuurder is uitgezet, vermoedelijk omdat de huur niet kon worden betaald...triest gezicht. Via het grote plein Djeema el Ftna loop ik via een parralel winkelstraatje weer terug, onderweg koop ik een rieten tasje bij één van de winkeliers. “We are happy to see you madam” en de verkoper bedankt me wel drie keer voor mijn aankoop. Ik haal een paar panini’s voor de lunch en loop weer terug naar het appartement. Lekker van genieten op het eigen dakterras.


Na de lunch vervolg ik mijn weg via een andere route richting het plein en stop ik even voor een ijsje en WiFi op het terras bij Mabrouka.Er wordt duidelijk meer gebedeld op straat en als ik een jongen een paar dirham geef aan mijn tafeltje, staan er binnen de kortste keren nog een paar. Pff, dit blijft altijd lastig maar de ober stuurt ze vriendelijk maar zonder pardon van het terras. Ik probeer in ieder geval elke dag iets te geven aan of een man, vrouw of kind of een combi hiervan. Soms zijn het vrouwen met een baby of peuter, een ouder echtpaar, een man of vrouw alleen.


Morgen ga ik verder de souks in want op vrijdag is er veel dicht. Dus pak ik de bus naar de Ville Nouvelle...Gueliz waar het leven eigenlijk niet veel verschilt van eerder anders dan de mondkapjes en de koortscontrole bij het winkelcentrum en ook de supermarkt. Iedereen is druk aan het winkelen, alles lijkt eigenlijk als vanouds hier, de foodketens en winkelketens zijn gewoon open en veel toeristen kent dit gebied normaal ook niet.


Ik haal bij de pizza factory pasta voor het avondeten en krijg tijdens het wachten gezelschap van de huiskat die na mijn tas te hebben geĂŻnspecteerd lekker dicht tegen me aan komt liggen. Met de boodschappen van de Carrefour en de warme maaltijd pak ik een taxi weer terug naar appartement.

Morgen weer verder op onderzoek uit...


Reacties

Reacties

Sophie

Leuk weer je avontuur te lezen Petra!!
En de mooi foto's

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!