jewelsoffmorocco.reismee.nl

Verder naar het zuiden...

Het zuiden van de stad heeft naast de paleizen, graftombes en Kasbah ook de tuinen van Agdal. Deze tuinen bij het Koninklijk paleis dateren uit de 12e eeuw en bestaan voornamelijk uit boomgaarden met sinaasappelbomen, olijf-, granaatappel- en vijgenbomen en wijngaarden met in het midden een grote vijver. Het park kent een tragische gebeurtenis omdat sultan Mohammed IV hier in 1873 verdronk toen hij aan het varen was met zijn zoon.
De tuinen zijn te bezichtigen voor het publiek op vrijdag en zondag tussen 7.30 - 17.00 uur maar gesloten als de koning er is.

Ik ken dit deel van de stad nog niet dus besluit om een taxi te zoeken die me vanuit de Kasbah langs het Koninklijk paleis naar Agdal brengt. Het zijn niet zozeer de tuinen die me er nu naar toe brengen maar de extra grote Carrefour supermarkt in het overdekte winkelcentrum Almazar. Een mooie gelegenheid om en boodschappen voor de lunch en het avondeten te doen en dit deel van de stad eens te verkennen. Op de taxistandplaats staan een grote hoeveelheid taxi’s en als ik aan één van de chauffeurs vraag of hij me voor 20 dirham naar Agdal wil brengen wordt de grote baas erbij gehaald. Een kleine oude man met een papiertje in zijn hand komt op me af en bekijkt alle nummers op het briefje en begint dan te roepen. Eerst de naam van een chauffeur en vervolgens nog een naam als er niemand reageert of nul op zijn request geeft. Dan melt zich een chauffeur en wenkt me mee naar zijn taxi.

Als hij me afzet voor de ingang van het winkelcentrum vraag ik hem maar gelijk of hij me om 13.00 weer kan komen ophalen want echt veel verkeer of taxi’s zie ik niet voorbijkomen op deze weg buiten de stad. Hij knikt hierop instemmend en vertrekt weer in de richting van de Kasbah. Zo, dat is alvast geregeld want ik wil niet met mijn gekoelde etenswaar lang wachten op een taxi of de kilometers terug moeten lopen. Het winkelcentrum is rustig en een aantal panden staan leeg. Verschillende kledingmerken, parfumerieën en wat handicrafts in het midden van de hal. Ik loop er eerst maar doorheen en kom aan de achterkant uit op een grote weg die door de wijk loopt. Die bestaat uit een appartementen complex opgetrokken in the “middle of nowhere” met een paar imposante rode gebouwen en vijfsterrenhotels in een wat achterstallige omgeving. Aan de overkant staat een grote bioscoop waar een aantal films draait en waar een paar honden languit op de parkeerplaats liggen.

Ik heb nog een overgebleven brochette met kip in mijn tas dus die lusten ze vast wel. Ze hebben beide uitgezakte tepels dus misschien onlangs nog jongen gehad. Eentje komt nieuwsgierig op me af en de vriendelijke ogen vertellen me dat ik deze met een gerust hart het vlees van het stokje kan geven. Ja, dat gaat er wel in zo te zien. De ander ploft weer languit neer op de stoep.

Ik loop vervolgens verder de wijk in en kom bij een aantal imposante locaties “Opium” staat er met grote letters op het gebouw maar geen teken van leven. Iets verderop staat “Sky 555” een naam die me bekend is als één van de beroemde nachtclubs van Marrakech. De security komt me vriendelijk tegemoet als ik vaneen afstand vraag of ze open zijn.
Eigenlijk een niet hele logische vraag in de ochtend als je bedenkt dat dit een nachtclub is maar surprise ze zijn open van 11.00 - 23.00 uur in Coronatijden. Via een glazen lift gaan we naar boven en wordt ik van harte welkom geheten op het dakterras met zwembad en loungestoelen.
Binnen is een grote bar met verschillende zithoeken en eettafels en een dansvloer met dj. De club heeft zijn programma iets aangepast dus zwemmen, dansen en sisha roken is er momenteel niet bij. Maar met een lekker muziekje op de achtergrond kan ik hier prima aan het zwembad van een kopje koffie genieten. Doe alsof je thuis bent zegt de ober en kijk rustig rond...en die gelegenheid neem ik graag.

Ik zit heerlijk maar de supermarkt moet ook nog worden bezocht dus snel wat zalm, broccoli voor het avondeten halen en baquette en eieren voor de lunch en dan naar de taxi die al keurig op me staat te wachten. Voor de nachtclub kom ik vast een keer terug en misschien ook een keer de tuinen als er wat meer bezoekers zijn.Nu eerst terug naar huis voor de lunch en een middagje relaxen...



Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!