jewelsoffmorocco.reismee.nl

Een lang gekoesterde wens...

Een lang gekoesterde wens...die misschien juist op dit moment goed is om in vervulling te laten gaan want in deze tijden zijn ze hier maar wat blij om aan het werk te kunnen om wat te verdienen. Maar wat het onderhandelen des te gevoeliger misschien maakt omdat je weet dat je juist nu een goede prijs kunt bedingen omdat er geen grote aantallen toeristen zijn die de prijs vaak opdrijven en waardoor vaak een veel ruimere onderhandelingsmarge ontstaat. Dus neem ik mijn “persoonlijke adviseur” mee naar één van de vele winkeltjes in tapijten en souvenirs. Niet in de soeks maar aan de rand van de medina waar in het algemeen de prijzen al een stuk realistischer zijn, ga ik een poging wagen. Driss weet meestal als geen ander waar kwaliteit te koop is en onze smaken komen veelal overeen dus ook wat dat betreft heb ik goede support aan mijn zij.

Een jonge man van Berberse komaf komt ons vriendelijk tegemoet en biedt allereerst een kop thee aan. Maar mijn ogen zijn al gericht op de vele kleden die in het winkeltje hangen en ik bedank hem hartelijk voor zijn aanbod...straks misschien. Want ik kom met een plan en ben heel benieuwd of dat hier gaat lukken.

Ik leg hem uit dat ik graag kussenhoezen wil laten maken van een traditioneel handgemaakt (vloer)kleed en zoals zo veel is dat hier geen probleem. Bijna alles kan gemaakt worden. Na wat wikken en wegen qua kleuren en grootte van het kleed kies ik een mooie rode variant waar hij acht kussenhoezen uit kan maken met een neutrale achterkant in een natuurlijk stof in gebroken wit en een ritssluiting. Het tapijt is gemaakt van geverfde wol van schapen of geiten. Ik heb twee voorbeelden bij me waarmee hij aan de slag kan. Twee dagen belooft ie me en dan zijn ze klaar...en dan komen we bij de prijs.

Hij noemt een prijs en ik probeer bij mijn eigen “man uit de bergen” een blik op te vangen waarin ik iets kan lezen over de redelijkheid van het genoemde bedrag maar die staart afzijdig naar het plafond...dus weet ik dat hij zich hierin niet wil mengen dus zal ik op mijn eigen gevoel af moeten gaan. Ik heb enige referentie omdat ik eerder een paar kleine kussens heb gekocht van tapijtstof dus haal ik een 1/5 van de prijs af waar ik normaal 1/4 of soms een 1/3 minder biedt afhankelijk van de plek en van wat ik het waard vind. Na een paar tussenbiedingen komen we een prijs overeen en kunnen we aan de thee...
Ik vraag Driss later of de prijs die ik heb bedongen redelijk tot goed was waarop die zegt. “Yes, it’s a very good price my love because normally you would pay the price he asked for...only for the carpet” and everything is better than nothing you know in this times” Het symboliseert de noodzaak om geld te generen en hopelijk iets te verdienen maar ook mijn gevoel om niet tot het uiterste te gaan, zeker niet in deze in deze tijden en vooral een mooiedeal te maken voor ons allebei als klant en verkoper...

En ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig naar het resultaat...

Reacties

Reacties

Sophie

Petra geweldig je verhaal !
Ben zeer benieuwd als ook naaister natuurlijk .
Wacht ook af op je foto 's
Kunt wel winter handel beginnen .
Succes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!