jewelsoffmorocco.reismee.nl

Het belangrijkste eerst…

Het motto hier van alle dag!
Dus moet er vandaag weer wat werk worden verzet en een begin worden gemaakt met het schoonmaken van de Riads. De zgn. “State of emergency” loopt hier in principe nog tot 10 juli a.s. en tot die tijd zijn ook de avondklok en mondkapjesplicht nog geldig. Alle hoop is gevestigd op deze datum…dan toch eindelijk het toerisme weer op gang komt.
Er zijn op dit moment nog maar een paar handen vol Europeanen zonder een Marokkaanse achtergrond.

Marrakech wordt in de zomermaanden vooral door het nachttoerisme bezocht. Overdag is het veel te heet dus kun je slapen met airco of chillen aan het zwembad. S’avonds is het levendig in de soeks en restaurants en ‘s nachts bruist het nachtleven in de clubs in de moderne wijken van de stad. Maar dan moet alles eerst wel open zijn.

Mijn dag begint lekker in mijn eigen ritme. Mijn dansmomentje in de ochtend kan in bikini op het dakterras waar alleen zo nu en dan een vlinder, vogeltje of nieuwsgierige kat komt kijken. Maar het wordt al snel te warm en ik moet vandaag op zoek naar een testlocatie voor een COVID-PCR test. Want anders dan de vorige keer heb ik nu ook een test nodig voor terugkeer naar Nederland. Tegenover de Koutoubia moskee, met zijn minaret van 77 meter nog altijd het hoogste bouwwerk van de stad, vind ik redelijk snel het laboratorium die deze test kan afnemen en informeer bij één van de vrouwelijke medewerkers. De test mag Max. 72 uur oud zijn en de uitslag duurt 24 uur. Dus besluit ik om morgen terug te komen met mijn paspoort, ticket en 600 dhs cash (€60).

Op de terugweg neem ik broodjes shoarma mee voor de lunch en in de middag duik ik de soeks in voor wat geursticks. De voorraad was na ruim zeven maanden nagenoeg op maar nu weer mooi aangevuld. Nog een handwasje tussendoor en het gewone leven lijkt weer te zijn opgepakt. Dus voor het diner boodschappen ingeslagen om een risotto te maken. Nog wat geld wisselen en dan richting huis.

Er wordt meestal laat gegeten wat alles te maken heeft met de werktijden en de gebedstijden. Vijf keer per dag bidden beginnend in de vroege ochtend tot de laatste rond 9.30 uur. En werken van s’ochtends tot ‘s avonds laat. Maar daarna is het heerlijk vertoeven op het dakterras samen met een biertje uit Casablanca en de bedwelmende rook van de “Sisha”. En ook al laat de buitenverlichting het afweten dan zijn er gelukkig de meegebrachte kaarsjes, maan en sterren aan een heldere hemel.

Morgen wordt zo te zienweer een mooie en warme dag….


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!