jewelsoffmorocco.reismee.nl

Shoppingtime…coöperatieven en kunstnijverheid

Eerder bezocht ik al eens het Ensemble Artisanal tegenover het Parc Arsat Moulay Abdessalem, de staatscoöperatie voor Marokkaanse kunstnijverheid. Waar je allerlei winkels vind uit alle klassieke takken van de nationale kunstnijverheid. Sieraden, houtsnijwerk, metaalwerk, tapijten, keramiek, lederwaren, kaftans en cosmetica.

Vandaag bezoek ik in de Kasbah een ander Ensemble Artisanal waar alles onder één dak in één hele grote winkel wordt aangeboden. Het verschil met kopen in de soeks is dat hier vaste prijzen worden gehanteerd en het daarmee een uitstekende mogelijkheid geeft om te weten te komen wat een enigszins reële prijs is voor producten voordat je in de soeks gaat onderhandelen over de prijs. En waar de kwaliteit van de producten niet altijd even overtuigend is. Je kunt met stevig onderhandelen in de soeks misschien dingen 20-30% goedkoper bemachtigen maar daar moet je wel tijd voor nemen en zin in hebben en zeker weten of je de juiste prijs voor het juiste product betaalt. Dus voor een eerste oriëntatie is een bezoekje aan een Ensemble Artisanal zeker aan te raden.


Ik ga eerst op zoek naar het keramiek servies uit Safi waar ik reeds een aantal schalen en/of borden van heb, dus zoek een bepaalde kleur en dat valt niet mee want de kleurkeuze is reuze. Helaas geen succes dus verder naar de tapijten. Daar vind ik vrij snel wat ik mooi vind, een Berber vintage Glaoua tapijt. Deze tapijten worden gemaakt volgens drie verschillende technieken nl. weven, knopen en geborduurd. Gemaakt van zuiver schapenwol en met twee verschillende kanten. Een natuurlijk gekleurd en met de hand gemaakt meesterwerkjes dat bijna te mooi is om als vloerkleed te dienen. Maar kan ook aan de wand natuurlijk.
De uitsteeksels aan de zijkanten zijn een teken dat de kleden door de Berbers ook over dieren zoals, ezels en kamelen worden gebruikt.

Vervolgens op zoek naar een tweede (wonder)lamp, een leren riem met siergesp, een paar extra theeglazen en twee mooie ronde spiegels, een grote voor op een tafelsteun van (ceder)houtsnijwerk en een kleinere voor aan de wand.
-Alles stevig laten inpakken om mee te kunnen in het vliegtuig-

Hier vind je dus bijna alles wat ze ook in de soeks aanbieden aan de ene kant heel handig alhoewel het onderhandelen in de soeks ook een hele leuke en leerzame ervaring is…. voor de liefhebber!

Het kopen van een tapijt in Marokko vergt enige kennis omdat er veel verschillende technieken, materialen en kwaliteiten worden aangeboden. En het advies is overal niet even betrouwbaar …dus was dit een mooie gelegenheid om me weer wat verder te verdiepen in deze stoffige markt, hhhh!

Nog even langs het laboratorium om mijn schriftelijke uitslag op te halen. Het is erg druk vandaag en het even zoeken voor ze in de stapels brieven.Bij ontvangst wensen ze me goede reis terug en hopelijk tot ziens…inshallah…de laatste 24 uur van mijn reis zijn ingegaan.




Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!