jewelsoffmorocco.reismee.nl

Madame Parfum & Musee Boucharouite

Na een paar behoorlijk warme eerste dagen met temperaturen tussen de 35- 40 graden is het weer nu perfect, overdag zonnig met een wolkje en zo’n 28-29 graden. ‘S avonds koelt het dan lekker af met een windje tot zo’n 16 graden voor een goede nacht.
Prima moment dus om lekker een dagje op pad te gaan en een aantal bezienswaardigheden te gaan verkennen die ik nog steeds op mijn verlanglijstje heb staan.
Om te beginnen het parfum museum om letterlijk een beetje cultuur op te snuiven, want de geuren van Marokko zijn één van de meest bedwelmende die mij vanaf mijn eerste bezoek hebben betoverd… en speciaal deel uitmaken van de magie van dit land.

Het Musée du Parfum is gevestigd in een riad aan de Derb Chérif aan de noordkant van de medina.Het is een klein maar een een mooie manier om achter de essentie te komen van mijn betovering.Waarom bepaalde geuren & parfums me zo aanspreken en iets met me doen.Ik heb ooit de film “Perfume” gezien waarin de kracht van geur een hoofdrol speelt en iets gevaarlijk lekker kan ruiken…

Dus laat ik me met de taxi zo dicht mogelijk afzetten in de buurt van het museum om het laatste stuk te lopen.Rue Riad Laarous, een goede plek om uit te stappen of je nu de medina induikt, gaat fietsen met Pikala of het nabij gelegen Dar El Bacha museum wil bezoeken.Een voor mij vertrouwde plek waar als ik rondkijk ineens toch iets nieuws ontdek en er te verleidelijk uitziet om niet even binnen te kijken…eerst koffie dan maar!

La ferme medina , een riad met slechts vijf kamers maar in een bijzonder groene setting.In de exotische patiotuin bevindt zich een restaurant waar ik vriendelijk wordt ontvangen en rondgeleid voor ik in de kussens zak met een nos-nos, de traditionele Marokkaanse koffie met melk danwel cappuchino.
De prijzen op de kaart zijn bijna Westers te noemen maar het geklater van het fonteintje, de tjilpende vogels en jungle achtige begroeiing geven een onbetaaalbare idyllische sfeer.

Het parfum museum is nog zo’n 250 meter lopen en eenmaal daar betaal ik € 5 voor een entreekaartje om binnen te mogen.
Het is een kleine riad, op het gezellige binnenterras staan traditioneel vier (sinaasappel)bomen.
Beneden bevindt zich het boudoir van madam Parfum en boven is de salon Aromates & simples de Maroc met de zeven belangrijkste parfums in Marokko waarvan de geur in de donkere ruimte extra goed tot zijn recht komt als je je neus dicht tegende geurhangers aan brengt.
Fleur d’Orange, Jasmine, The Rose of Dades, Menthe, Verveine, Cedre, Safran…de namen van de zeven kamers in Riad Orange komen niet zomaar ergens vandaan, blijkt.

Beneden kun je veel verschillende parfums en aroma’s ruiken en als de parfumeur aanwezig is je eigen parfum maken en ook zien hoe de structuur van een parfum wordt opgebouwd middels de “olfactory piramide” die uit drie lagen bestaat:top noten, hart noten & basis noten.
Parfum bestaat dus net als muziek uit noten met eigen composities.

De topnoten zijn hierbij de lichtste maar wel de meest dominante geur in de eerste minuten.Vluchtig en tijdelijk waardoor je een parfum niet meteen goed kunt beoordelen op wat je aanspreekt en bij jou past.
Typische topnoten zijn citrusgeuren zoals bergamot, citroen, sinaasappel en lichte fruitgeuren zoals appel, bramen, ananas maar ook groene/aromatische kruiden als basilicum, tijm & lavendel.

Hartnoten geven een parfum zijn karakter en zijn het belangrijkste element in een parfum, zij verlengen de frisheid van de topnoten en geven warmte aan de basisnoten en bepalen hiermee 40-80% van de uiteindelijke geur.
Ze blijven zo’n 4 - 6 uur hangen.
Populair hiervoor zijn de bloemen jasmijn en roos maar ook leer, tabak en specerijen zoals nootmuskaat en kaneel.

De basisnoten zijn de ziel van een parfum en geven het warmte en diepte. Nadat alle andere geurnoten zijn verdwenenen kun je deze nog dagenlang blijven ruiken.
Ze zorgen voor een langdurige blijvende indruk of herinnering aan een moment.
Typische basisnoten zijn houtsoorten zoals sandelhout, oudh en cederhout en harsen zoals amber en benzoïne maar ook zoete elementen zoals vanille en musk.

Een geur is niet zomaar jouw geur dus en zegt veel over je identiteit, wie je bent en/of waar je naar op zoek bent…en het verklaart waarom geuren ook in de liefde, de keuken en je welzijn een belangrijke rol spelen…want als iets of iemand wel/niet lekker ruikt, hmmmmm…

En blijft parfum de meest duurzame vorm van een herinnering oftewel op zijn frans gezegd: Le parfum reste la forme tenace du souvenir❤️

Eenmaal buiten komt ik langzaam weer een beetje terug in de werkelijkheid. Mijn batterij van de telefoon kleurt rood dus zal ik eerst een plek moeten zoeken om even op te laden waarbij kort daarna mijn oog valt op een mooie muurschildering en een wegwijzer met The Central House, restaurant, rooftop & pool. Lunchpauze dan maar!

Terwijl veel mensen hun activiteiten tussen het ontbijt, lunch en diner in plannen gaat het bij mij weer eens andersom en eet ik soms op de gekste maar wel meest rustige tijden in een restaurant, hhh. Wat dit keer een hostelblijkt te zijn maar wel een hele luxe in zijn soort, waar je voor €35 per nacht op een 4-8 persoonskamer/zaal kunt slapen of € 120 als je wat meer aan je privacy bent gehecht.
Geen wonder dat deze plek zeer geliefd is bij veel backpackers die iets meer hebben te besteden.

Voor mij nu even opladen met een broodje hamburger aan het zwembad en dan door naar Musée Boucharouite wat gelukkigdit keer weer open is. Ik was er in februari jl. maar trof een bivakkerende bouwploeg aan om de puinhoop van de aardbeving weer te herstellen. Het is een riad met een BnB en tentoonstelling van vooral bijzonder maar soms ook beschadigde tapijten & oude houten deuren. Sfeervol en leuk om even te bekijken maar toch als museum niet echt indrukwekkend.Het lijkt meer een verdienmodel.
Bij binnenkomst krijg ik drie geplastificeerde A4’tjes mee en betaal € 5 voor een ticket en na een rondje over de twee verdiepingen en het dakterras sta ik vrij snel alweer buiten en ga op weg naar de riad om daar nog wat spullen op te halen.

Maar vandaag cultureel gezien tochkleine bijdrage kunnen leveren aan deze op sommige plekken flink getroffen stad.









Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!