jewelsoffmorocco.reismee.nl

Hammam...the local experience

Er zijn weer een aantal nieuwe gasten binnen gekomen. Waaronder twee oudere dames uit Argentinië die nauwelijks engels spreken dus probeer ik in mijn beste Spaans (tenminste wat daar nog van over is) ze uit te leggen dat ze welkom zijn voor het diner vanavond en dat we gaan kijken of er een Spaanstalige gids beschikbaar is om ze een korte rondleiding door de stad te geven. Aan het ontbijt tref ik de tante van Astrid die uiteindelijk alleen is gekomen omdat haar reisgezel verstek liet gaan. En boven op het dakterras maak ik kennis met de twee digitale nomaden uit Engeland, die sinds September al in Marokko rondreizen. Zij als copywriter en hij in de financiële sector, werkzaam voor een bank.

Wereldreizigers met de laptop onder de arm, een mooie combinatie van werk en vakantie.


De dag vliegt best snel voorbij en om 13.30 uur ga ik even terug naar huis omdat de “cleaning lady” komt die ik een paar keer gratis van de eigenaar van het huis aangeboden heb gekregen. Ik kan dan gelijk mijn spullen voor de hammam meenemen, want het gaat eindelijk gebeuren…een ervaring in een lokale hammam. Samen met de tante van Astrid ga ik vanavond naar de hammam waar de moeder van Bouchra werkt en waar anders dan in de privé hammam ook de lokale bevolking komt voor hun wekelijkse douchebeurt.


Rond 18.00 uur pakken we een taxi naar de rand van Marrakech en rijden we dwars over een grote markt naar het noordoosten van de stad.

Geen toeristen in dit deel en de ingang van de hammam staat dan ook niet met grote letters aangegeven.


Bij binnenkomst worden we hartelijk ontvangen en als de moeder van Bouchra me ziet geeft ze me enthousiast een stevige knuffel en herinnert ze me nog even aan het geboortefeest van haar andere dochter en de video die ze heeft gezien van het dansen met haar kleindochter waarbij ze haar heupen heen en weer wiegt en vrolijk lacht.

Inez is vernoemd naar haar grootmoeder blijkt, die met haar 70 jaar nog dagelijks staat te wassen en te scrubben in de warme, vochtige en donkere hammamruimte. Ze gebaart ons ze dat we uit de kleren moeten waarna ze, zelf ook in een zwarte hipster, ons meeneemt de hamamruimte in en ons een op een plastic zeiltje op de grond plaats laat nemen om te beginnen aan een stevige wasbeurt. Haar zware borsten lijken haar niet te belemmeren in het werk dat ze doet en ze boent er lustig op los. Tegenover ons zit een moeder met vier kinderen en nog een aantal jongere vrouwen op een krukje met een aantal grote emmers water.

Zij moeten het klusje zelf klaren en ondertussen badderen de kleintjes in de grote tobbes.


Er staan een aantal emmers op een rij die steeds een beetje warmer worden en die we stuk voor stuk over ons heen gegoten krijgen na iedere wasbeurt.

Aan het eind komt Bouchra nog even de hamamruimte in- in haar winterjas, hhh- om kort onze nek en schouders los te masseren en dan mogen we weer mee naar de kleedruimte voor thee en cake. Het is wel een heel andere ervaring dan in de comfortabele en luxe hammams die ik gewend ben maar zeker een aanrader om dit ook eens samen met lokale dames en kids te beleven.


Eenmaal buiten gaan we op zoek naar een taxi die ons weer terugbrengt naar de medina, waar we gezellig met zijn drieën een pizza gaan eten met een lekkere verse smoothie toe.

En dan naar huis om brandschoon en superzacht te relaxen en nagenieten van een bijzondere avond!

Reacties

Reacties

Jannie

Wat een andere belevenis hé in een authentieke Hamam.
Wel gezellig om met een bekende mee te gaan.

Ria

Dit heb je weer mooi beschreven Petra..ik voel haar boenen....en al die emmers water over me heen gaan.... het gaat kriebelen.....nog even en dan denk ik dat we gauw die kant op moeten gaan....hahaha

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!