jewelsoffmorocco.reismee.nl

Valentine’s…

De liefde vieren in Marrakech:
de stad van duizend-en-één-nacht biedt eigenlijk een magische en mooie setting om de liefde te vieren.

Zomaar een idee:
Om de dag in stijl te beginnen met bv. een wandeling in één van de tuinen van de stad zoals de exotische Jardins de Majorelle of de geheimzinnige Jardin Secret.
Groene oases voor rust en intieme momenten met daarna een heerlijke lichte lunch op een sfeervol dakterras of terrastuin.
In de middag een tocht met paard en koets door de stad met aansluitend een bezoekje aan een één van de historische paleizen of luxe hotels voor een royal of muntthee moment, as love is mint to be?

De zonsondergang op het Jemaa-El Fna plein mag je zeker niet missen want na de schemering verandert deze plek in een magische wereld en wordt door straatartiesten op allerlei plekken het verhaal van de liefde vertelt.
's Avonds dineren bij kaarslicht in een mooi restaurant en je culinair laten betoveren door de kruiden in Marokkaanse specialiteiten en met zoete lekkernijen.Om de magie van de avond te verlengen natuurlijk een speciaal Valentijns arrangement in een luxe riad voor een romantische nacht.

Jaah of Neen, Valentijnsdag in Marrakech is niet zomaar een dag…ook hier een dag met veel bloemen, chocolade en mooi opgemaakte taarten.Ik kan zo een mooi arrangement samenstellen, merk ik wel, hhh!

Mijn eigen Valentijnsdag verliep weliswaar iets anders (maar zeker niet minder waardevol) daar Rachid overdag gewoon aan het werk was.
Maar dat hebben we ‘s avonds gezellig ingehaald met een flesje wijn, een etentje in ons favoriete tapasrestaurant La Taberna in Gueliz en een drankje aan de bar bij La Table Espagnol waar we veel mooie herinneringen aan bewaren.
Tot slot nog de film “The Sheltering Sky” een prachtige maar ook sombere verfilming van het boek van Paul Bowles over een echtpaar op reis door Noord-Afrika die zowel een waarschuwing is voor de gevaren die schuilen in het romantische idee van reizen als ook een enorme verleiding om het avontuur tegemoet te gaan.Met schitterende beelden van Marokko en Algerije en een verrassend erotisch tintje voor een Amerikaanse film.Ik had hem al een keer eerder gezien keek hem graag nog een keer op misschien wel de juiste plaats, het juiste tijdstip en met de juiste persoon.

Een vraag die altijd is blijven hangen na het kijken van deze film is: ben ik meer een tourist of toch meer een reiziger?En op welke plek voel(de) ik me het meeste thuis?

De volgende dag maak ik toch ook een afspraak met Driss voor een kop koffie om elkaar na ruim een jaar weer even te zien en bij te praten. We spreken af bij Café de France in de Medina.
Ook in zijn familie is het nodige gebeurd.
Sinds de aardbeving is het familiehuis in Imlil zwaar beschadigd laten de foto’s zien en steunt de overheid met slechts een eenmalige tegemoetkoming van €14.000 voor een herbouw, met een restrictie dat er maar tot 70 m2 nieuw gebouwd mag worden en dat is voor Marokkaanse familiehuizen heel klein. Gelukkig heeft hij zelf met de hulp van zijn zus uit Frankrijk weer een woning in Marrakech kunnen kopen waar zijn moeder nu ook onderdak heeft.
En zijn er natuurlijk foto’s van zijn dochter die ik graag wil zien.

Echte liefde slijt niet weet ik en dus houden we contact ook al heeft het leven soms andere plannen/bestemmingen voor je in petto …maar ook dat mag met Valentijn best wel een klein beetje gevierd.