jewelsoffmorocco.reismee.nl

Rebooten in de nieuwe stad...

Onder het genot van een lekkere cappuchino start mijn dag vandaag in Royal Mansour, hét luxehotel van de stad.

En als je niet vermogend genoeg bent om hier te logeren(2pk vanaf € 900) kun je wel gewoon genieten van de bijzondere ambiance van het hotel.Hier verschaft de koning staatshoofden en regeringsleiders die Marrakech bezoeken onderdak.

Het is een complex met 53 ‘riads’ en één van de accomodaties die in 2016 door de Fondation Mohammed VI(de milieuorganisatie van de koning) bekroond zijn met een “clef verte” (groene sleutel)

Eerderbezocht ik ook het legendarische hotel La Mamounia met zijn uitgestrekte tuinen en een eigen casino dat na een jarenlange verbouwing met veel pracht en praal in 2009 is heropend.

Maar ondanksde gewonnen internationale faam kan de charme van dit hotel wat mij betreft niet tippen aan de sfeervolle ambiance hier in El Mansour.

Vanaf de Koutoubia Moskee kom je langs de begraafplaats “Sidi Ali Belkachem” en vind je links de lange oprijlaan van het hotel.

De wacht bij de prive-parkeerplaats vraagt of ik een reservering heb gemaakt maar laat me door als ik aangeef dat dat nog niet het geval is. Aan het eind van de lange rijen met palm- en olijfbomen doemt de ingang van het hotel op en stap je een open-air lounge in Arabische sferen binnen.

Zelfs de parkieten hebben hier een “Royal verblijf” .

Het is de entree tot het complex met de onafhankelijke riads in een tropische omgeving.

Het geluid van de vogels, stromend water en een zwoel muziekje creëren een oase van rust.

De voornamelijk Afrikaanse bediening, op het terras vlak naast het zwembad, loopt er smetteloos en bedreven bij. Dus strijk ik hier heerlijk “even” neer voor mijn kopje koffie...

De plannen zijn gesmeed voor vandaag. Vanaf hier ga ik een bezoekje brengen aan het nabijgelegen Ensemble Artisanal, de staatscoöperatie voor Marokkaanse kunstnijverheid.

Voor een eerste bezoek aan Marrakech is een bezoek hieraan zeker aan te raden.

Je krijgt er niet alleen een idee over enigszins reëele prijzen maar ook over hoeveel werk er zit in het maken van de ambachtelijke producten. De kwaliteit van de producten is vooral naar eigen beoordeling en het gebruik van het soort materiaal. De prijzen in de winkels van een Ensemble Artisanal staan vast maar wie niet bang is om te onderhandelen en stevig af te dingen kan de producten ongeveer 25% voordeliger bemachtigen in de soeks.

Vervolgens duik ik het Cyber Parc Arsat Moulay Abdessalem in, een multifunctioneel park met oude palmen en olijfbomen, een botanische tuin, campus, promenade, rustzone, cyberparc met touchscreens, expositieruimte, amfitheater en een tentoonstelling over de beginjaren van de telecommunicatie.

Daarna kom ik vanzelf in het luxe Quartier Hivernage terrecht en blijf ik voorlopig nog uit de brandende zon.

Wordt vervolgd....