jewelsoffmorocco.reismee.nl

Goedemorgen 2020...

Goedemorgen 2020!

Het zonnetje schijnt hier in Essaouira en al is het in de ochtend nog fris, rond een uur of twaalf kan het vest weer uit.

Het is zo’n temperatuur waarbij sommige al in de korte broek lopen en anderen hun winterjas nog aan hebben(hhh)


Ik start de dag met een traditioneel Marokkaans ontbijt en ga daarna op pad om een paar zaken te regelen.

Het plan is om morgen naar Safi te gaan wat zo’n 150 km ten noorden van Essaouira ligt.

Deze kustplaats is een flink stuk groter en is vooral bekend om zijn keramiek. De plek waar de tajine en allerlei ander servies wordt geproduceerd, bezoekje waard dus.


Nu alleen een bus of taxi zien te vinden die me er naar toe kan brengen en weer terug natuurlijk.

Ik waag een poging bij de grand taxi maar die vraagt €100 voor een retour, iets te kostbaar als je geen medereizigers hebt om de kosten te delen.

Dan maar kijken of ik op de Gare Routiere(busstation) een bus kan vinden.

Het ligt ten noorden van de medina en het is er altijd erg hectisch met de vele bussen, kaartjesverkoper en buslijnen die niet bepaald overzichtelijk staan aangegeven.

Allemaal loketten van verschillende busondernemingen met verschillende bestemmingen en tijden.

Eerst dus even orde zien te scheppen in de chaos.

Ik vind uiteindelijk een busverbinding die me de volgende ochtend om half tien in ongeveer twee uur naar Safi kan brengen en koop voor € 4 alvast een kaartje.

De man achter het loket verzekert me van een mooie route langs de kust en ik kan ieder uur weer terug naar Essaouira.


Dat is dat, ik kan nu vervolgens ook mijn ticket voor mijn terugreis naar Marrakech halen omdat ik terugkom in Essaouira maar moet daarvoor wel naar een ander station...stap twee.


Maar eerst strijk ik even neer op het dakterras van een klein restaurant in de muur nog net buiten de medina.

Ze serveren er slechts twee menu’s vis of vegetarisch, 100% biologisch en “no waste” zoals vermeld op het bord bij de ingang.

Het is een eenvoudig restaurant maar met een mooi uitzicht over de oceaan.

En het vegetarische menu is van prima kwaliteit. Een groentesoep van verschillende soorten groenten, een proeverij van allerlei bijzondere aardappel en groentegerechten zoals tomaatananas(nog nooit van gehoord)en zelfs nog een dessert van een cake met brandnetel en noten uit het Atlasgebergte en een soort griesmeelpudding blijkt als ik beneden kom.

Alles komt van een biologisch boerderij uit de buurt en gaat ook weer terug zegt de eigenaar als ik bij het afrekenen van slechts €6 een praatje met hem maak. Een heerlijke, verantwoorde en voordelige lunch.


Als ik ook mijn busticket voor Marrakech heb gekocht duik ik nog even de medina in voor een tas waarin ik morgen mijn spullen kan meenemen.

Ik vind een rieten tasje waarvan ik de handvaten laat vervangen door twee gevlochten schouderriemen en spreek een prijs af(€10) Tijdens het wachten snuffel ik nog wat verder in de winkeltjes verderop.

Een verkoper tikt me op mijn schouder en vraagt me wat ik heb betaald bij zijn buurman...oeps het blijkt teveel.

Hij biedt dezelfde tas voor € 3 met de standaard handvaten en € 5 met de gevlochten riemen.

Tja, wat doe je dan...

Ik besluit het erop te wagen en ga de discussie met mijn verkoper aan. Een stevig gesprek maar we komen overeen om het prijsverschil te delen om er allebei met een redelijk goed gevoel mee weg te komen.

Het blijkt maar weer eens hoe lastig het is het prijsniveau goed te bepalen. Hetzelfde tasje had ik reeds ook eerder gezien voor € 8 met standaard handvaten.


Tenslotte nog een nachtje bijgeboekt in het hotel en mijn plan om via Safi naar Marrakech terug te keren laten varen.

Dan nu lekker een strandwandeling tegen zonsondergang maken richting de zuidkant waar een aantal leuke strandtenten zitten.

En via de boulevard weer terug als het straks donker is.

De kamelen en de paarden gaan langzamerhand op weg naar hun slaapplaats als ik er arriveer.

Ik geniet er even van de rust en wat te eten voor ik weer terug wandel naar mijn hotel.

Daar komt de muziek me al tegemoet. Op het plein is een optreden van een Gnaoua groep maar ik geef de voorkeur aan DJ Jazzy waar Ricardo zijn drankje even laat staan en achter de toetsen gaat en, tot groot genoegen van zijn vriendin, een heerlijk Jazz optreden weggeeft samen met de lokale muzikanten.

Het kan hier allemaal...spontaan en relaxed.

Het is ongetwijfeld één van de dingen waarom ik me hier zo thuis en welkom voel...



Reacties

Reacties

Sophie

Ha Petra
Je bent er weer !!!!!
Geniet van lekkere weer en al die kleuren en geuren .
Lieve groet van mij

Petra

Jaaah, heerlijk hier en een bijzondere jaarwisseling.
Lieve groetjes terug en een mooi 2020?

Jannie

Hoi Petra. Als je weer eens in Marrakesh bent is het een aanrader om eens een dagje Souk Cuisine te doen bij Gemma. Super leuke dag. Je gaat met elkaar in de souck boodschappen doen en daarna met elkaar o.l.v. Marokaanse vrouwen koken. Top dag. Fijne tijd nog. Wij nu in Imsouane. Waren 31 dec ook in Essaouira. Groetjes

Petra

Hey Jannie,

Jeetje wat toevallig dat jullie ook in Essaouira waren...elkaar net gemist.
En dr kookworkshop staat op mijn wensenlijstje dus bedankt voor de tip?
Jullie een fijne reis en een mooi nieuwjaar.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!