jewelsoffmorocco.reismee.nl

Atlas Asni…

Het hotel in Hivernage is prima - los van de gordijnrails die aan het eind van de middag met gordijnen en al bijna geheel op de grond ligt bij terugkomst op de kamer, hhh- goed gelegen en het mooie zwembad in de tuin van het hotel ziet er fantastisch uit. Tijd voor een middagje op de stretcher met mijn boek waar de Berbers en de baarden aan bod zijn.De Berbers die als oorspronkelijke bewoners van Marokko gelden en die het land een karakter geven waardoor het zo verschilt met de rest van Arabische wereld en aangezien Driss afstamt van deze door het Romeinse rijk bestempelde “barbaren” ben ik één en al oor. Te weten dat ze zijn verdeeld over een groot aantal stammen zoals de Berbers uit het Rifgebergte, Atlasgebergte en de Toearegs uit de woestijn.

Marokko onderhoudt weliswaar een dubbelzinnige relatie met de Berbers oftewel Amazigh, wat staat voor “vrije mensen”. Pas met de wijziging van de grondwet in 2011 door de huidige koning Mohammed VI werd het Berbers voor het eerst erkend als een van de officiële talen van Marokko en een cultureel erfgoed van de hele bevolking.
De baarden vertegenwoordigen de islamitische fanatiekelingen in het land - hoe langer de baard des te fanatieker wordt gezegd- want naast de Berbers wordt Marokko ook bevolkt door de “Arabieren” die zich door hun taal en namen onderscheiden ook al hebben de twee talen ook bepaalde woorden gemeen….kortom op zoek dus naar de wortels van de Marokkaanse cultuur.

Tussendoor even het koude water in wat echt verkoeling brengt en chillen op het terras. De barjongen komt vragen of ik van wijn houd en welke kleur want dan zet ie vast een fles witte wijn in de koelkast voor vanavond. Om iets te eten loop ik s’avonds naar de Menara Hall die vlakbij ligt. Het is een redelijk groot overdekt winkelcentrum met aan de voorkant een flink aantal moderne terrassen. Ik zoek een plekje bij Victor, createur de Gout want dat klinkt goed toch en ik kan er bovendien mijn telefoon aan de lader hangen.
En bestel een Virgin Mojito - oftewel alcoholvrij- en een escalope de poulet met groenten en aardappelpuree.Naast me komt een man zitten die me in het Nederlands vraagt of ik dat goed vindt. Ja hoor en schuif mijn tassen een stuk opzij.

Hij lijkt Marokkaans maar als we in gesprek komen zegt hij dat hij Marokko een vreemd land vindt.Ik ben verbaasd totdat ik hoor dat hij oorspronkelijk uit Koerdistan komt en al 30 jaar in Nederland woont.

Met vreemd doelt hij op de jonge Marokkaanse meisje die sexy gekleed op de terrassen zitten en zo met hem mee naar zijn hotel zouden gaan.En dat geeft een aanleiding tot een leuk gesprek. Als ik terugkom in mijn hotelkamer gaat de telefoon…het is de barjongen of ik nog iets kom drinken in de bar beneden…oeps vergeten dus en zeg hem dat ik morgen vroeg op moet dus dat het niet meer gaat lukken, misschien morgenavond…
Met de gordijnen nog op de grond doe ik de lichten maar snel uit.

Reacties

Reacties

Jannie

Je kan mooi schrijven Petra. Ook leuk een stukje geschiedenis erbij.

Petra

Uit mijn onderzoek bleek dat we in Nederland eigenlijk heel weinig weten over de geschiedenis van het land daarom leuk om me hier wat verder in te verdiepen en mee te nemen in mijn verhalen. Naast de toeristische info, persoonlijke noot ook wat meer over het land op zich en de cultuur.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!