jewelsoffmorocco.reismee.nl

Riad Orange…

Vandaag nog even genieten van het heerlijke zwembad en dan de koffers weer pakken en terug naar de Medina voor een paar nachten in Riad Orange. Driss is het weekend terug naar zijn familie in de bergen maar hoop hem nog even te kunnen zien voorbij richting Rabat vertrek.

Riad Orange ligt in de buurt achter het Paleis Bahia en is van Astrid Emmers en haar man Mohammed. Astrid komt uit Breda en is destijds de liefde van haar leven achterna gereisd en ze hebben samen al vele jaren deze riad, reisorganisatie Dades reizen en twee mooie kinderen. Wonen doen ze inmiddels in Ouazarzate en de Riad wordt op dit moment gerund door een host en een aantal familieleden van Mohammed. Voor time to momo schreef ze ook een inspirerende reisgids voor Marrakech en ik heb ze tijdens de vakantiebeurs in Utrecht al eens ontmoet dus hoog tijd om eens kennis te maken met deze plek en meer te horen over de ervaringen die zij hebben. Dit stond al te lang op mijn verlanglijst.

Dus pak ik eind van de middag een taxi naar het Paleis Bahia, vanaf daar is het nog een klein stukje lopen door de smalle straatjes van de Medina.Op het parkeerplein staan de kruiers al klaar met hun karretjes om de bagage voor het laatste stuk tot aan de deur van de Riad te brengen.Het verblijven in een traditionele Riad (voormalig woonhuis met binnentuin) is wat mij betreft een must om het echte Marokko gevoel mee te maken.
Een comfortabel hotel met zwembad is weliswaar heel aangenaam maar de echte Marokkaanse sfeer proef je pas in de oase van rust die een Riad biedt midden in de drukte van dehistorische Medina.
Maar hou errekening mee dat ze door de smalle straten/stegen meestal niet per taxi te bereiken zijn dwz tot op zekere hoogte en dat betekent dat er soms een aardig stuk gelopen moet worden. Daarvoor zijn de kruiers erg handig en bovendien weten ze de Riads in het algemeen goed te vinden.
-Maar je kunt ze ook vermijden door het de Riad te laten regelen-Het zoeken naar een Riad kan namelijk, zeker bij het eerste bezoek, heel lastig zijn want ze zitten verscholen achter slechts één deur in een dichte muur, die soms verstopt zit tussen allerlei andere deuren, winkeltjes etc.

Terwijl ik nog sta te onderhandelen over de prijs voor de kruier en de hele straat zich hiermee lijkt te bemoeien, gaat de deur open en tref ik een vriendelijke Amely die me snel mee naar binnen neemt. Ze is al van jongs af aan reisadviseur en sinds kort host in de Riad van Astrid & Mo.Tijdens de registratie kunnen we elkaar gelijk al van allerlei tips en ervaringen voorzien. Ze is rond dezelfde tijd als ik “verliefd” geraakt op Marrakech en pendelt heen en weer van hier naar Nederland en weer terug. Ze heeft een appartement in Gueliz gehuurd en morgen komt er familie in de Riad logeren samen met haar vriend uit Nederland…gezellig!
Want vanavond ben ik de enige gast.

Na een rondleiding installeer ik me op mijn bescheiden maar leuk ingerichte kamer en loop ik daarna naar het Place de Ferblantiers dat vlakbij ligt.Naast de Kozybar zit daar tevens “La Tanjia” een uitstekend en sfeervol & traditioneel Marokkaans restaurant waar je, de naam zegt het al, heerlijke tajines kan eten dus bestel ik een vegetarische variant met verse groenten, aardappelen en pikante kruiden en een berber pannenkoek met honing en nootjes toe, dit keer onder het genot van een klein flesje witte Medaillon, een sauvignon uit de Meknes regio die bekend staat om de lekkerste wijnen van Marokko. Voor € 15 heb je al een een klein en mooi flesje van een 0,5 liter. Een prima prijs voor een chique en sfeervol restaurant als dit ende rode Medaillon van gisteravond smaakte namelijk prima.

Van deze ambiance zou ik eindeloos kunnenblijven genieten maar de warmte en de muziek doen me na het flesjes wijn en lekkere eten wel heel erg naar mijn bed verlangen en er staan weer een aantal leuke nieuwe ideeën voor morgen op mijn programma sinds het gesprek met Amely vanmiddag dus…lekker rozig mijn bed in…morgen om 10.00 uur staat er weer een ontbijtje klaar!

Dus loop ik terug naar Riad Orange….genoemd naar de de sinaasappelboom die groeit in de patio. Samen met de drie andere fruitbomen zijn ze het hart van de Riad. Daarnaast is Oranje ook de kleur van Holland wat verwijst naar de Nederlands-Marokkaanse eigenaren.




Reacties

Reacties

Renie

Petra, dat je nog tijd hebt,tussen de verhuizing door voor de best lange verslag verhalen.
Die we steeds weer met verwondering vanuit onze luie stoel lezen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!