jewelsoffmorocco.reismee.nl

Bijzondere feestdagen…

Vandaag heb ik een dagje administratie gepland op het dakterras van de Riad.
Er wordt daar hard gewerkt door het personeel want morgen komt er een filmploeg om opnames te maken van de riad dus gaat het dekzeil van de patio eraf en schijnt de zon weer volop naar binnen.
Ook het bubbelbad wordt weer geïnstalleerd, een nieuwe want de oude bleek lek.

In de stad is veel dicht omdat het een nationale feestdag is.Rabi' al-Awwal,de geboorte van de profeet Mohammed. Per land zijn er wat kleine verschillen in de islamitische kalender maar de moslims in Marokko herdenken geboortedag van de profeet Mohammed (Aïd el Maoulid Annabaoui) op 19 oktober 2021.
En dit wordt uitbundig gevierd.
Er wordt speciaal (zoet) eten bereid, gezongen en de gelovigen gaan 's avonds naar de moskee.

Vandaag is er ook nieuws over de bruiloft die Marrakech de afgelopen week flink heeft bezig gehouden. De stad was het toneel van het huwelijk van de dochter van de Marokkaanse zakenman Yariv El-Baz. El-Baz, groot aandeelhouder in Marokko's voedingsindustrie en zoon van een beroemde Marokkaanse juwelier. Internationaal vooral bekend omdat hij een van de hoofdrolspelers was achter gesloten akkoord tussen Marokko en Israël over de normalisatie, vorig jaar.
Voor het legendarische feest waren er ten minste drie hotels in de stad afgehuurd voor de naar schatting 500 gasten uit o.a. Frankrijk, de VS en Israël. En was het een feest met veel traditionele muziek en honderden kaarsen…een megaparty dus!
En een enorme stimulans voor de toeristische industrie in Marrakech die daarnaast veel politie op de been heeft gebracht hebben we gemerkt.

Morgen ga ik mijn programma weer oppakken en heb ik een dagje naar de Agafay woestijn gepland naar Terre des etoiles, de eerste autonome camping en Eco Lodge van Marokko, in combinatie met Lac Lalla Takerkoust….en bij terugkomst lekker bubbelen!