jewelsoffmorocco.reismee.nl

Royal Rabat…


Afscheid van Marrakech…tenminste voorlopig want mijn reis zet zich vandaag voort naar Rabat, de hoofdstad van Marokko.Het is alweer drie jaar geleden dat ik er voor de laatste keer was en ben heel benieuwd hoe het nu is in deze Koningsstad aan de monding van de Bouregreg, de poort naar de Atlantische oceaan. Hoewel totaal verschillend heeft Rabat net als Marrakech een bijzondere plekje in mijn herinneringen gekregen.Rustig en schoon…met de mooiste moderne musea & authentieke plekken zoals “de Chellah”, het Mausoleum Mohammed V met de Hassan Tower, Kasbah de Oudaïas en niet te vergeten…Le Dhow, het schip van mijn dromen.

Na het ontbijt daarom tassen pakken en de bagage splitsen in wat er mee moet en wat er achter kan blijven.Aan het ontbijt zit een vader met twee zoons uit Amsterdam, het is ze gelukt om vanmiddag via Lille terug te vliegen en ook Eline is haar PCR gaan halen om morgen via Brussel terug te vliegen. Tja, en ik? Ik probeer de trein van 12.50 uur richting Fez te pakken die zoals gewoonlijk elk uur vertrekt.Mustafa van de riad helpt me met de bagage en biedt me een lift aan naar het station en die neem ik graag aan.

Ik koop een enkele reis bij het loket…eerste klas, dat is hier prima betaalbaar (€ 20 voor een treinreis van 3 1/2 uur) De trein staat al klaar en als ik mijn stoelnummer 15 helemaal achterin heb gevonden en de bagage in de schappen ligt vertrekken we…richting Royal Rabat.

Ik zie de spoorlijn door de glazen deuren achter mij, een bijzonder gezicht zoiets als in een film waar ze de trein aan de achterkant plotseling binnenkomen. De trein is vrij nieuw en de stoelen zijn zeer comfortabel en vlak na de conducteur komt ook de restauratiewagen langs en bestel ikvoor € 1 een nos-nos (Marokkaanse cappuchino) en intussen glijdt het landschap in een sneltreintempo aan me voorbij…

Voordat ik weet wordt Rabat Ville omgeroepen en sta ik met mijn bagage op het perron van een station wat nog lang niet af is.In drie jaar tijd had ik toch iets anders verwacht aan te treffen maar er moet nog veel gebeuren hier zo te zien.
Ik pak een taxi naar de Riad die me eerst € 2 vraagt maar vervolgens het vijf dubbele wil hebben omdat hij me naar het oude gedeelte van de stad moet brengen en dat is een speciale taxiservice. Hij belt met de Riad om me op te laten halen. Maar in overleg met de dame die me staat op te wachten bij de apotheek betaal ik hem € 5, dat moet genoeg zijn.

De riad die ik heb geboekt ligt in een van de straatjes van de oude medina en ik volg de dame nauwlettend want dan weet ik straks hopelijk ook de terugweg weer.De locatie van de Riad is prima alhoewel het interieur aardig verouderd is maar ik heb een ruime kamer waar de ramen en deuren wagenwijd open kunnen en vanaf mijn bed kan ik de sterrenhemel zien.Er zijn negen kamers maar weinig gasten.

Om iets te eten loop ik ik naar de Corniche en die is flink opgeknapt,daar ligt het schip, ruik je de oceaan en is er vertier op de kade voor jong en oud…en bestel in één van de eettentjes een paella en lemonjuice.De stadsmuur heeft een flinke opknapbeurt gekregen ook al is hijnog niet helemaal af…met de felle verlichting en palmbomen straalt Rabat als nooit tevoren…


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!