jewelsoffmorocco.reismee.nl

Musee Mohamed VI, Hassan Tower and Mausoleum Mohamed V

Als je in de stad van de koning bent ontkom je natuurlijk niet aan de bezienswaardigheden die hun bestaan hebben te danken aan de regerende vorsten van de afgelopen eeuw. Mohammed VI volgde in 1999 zijn vader Hassan op, wiens naam is verbonden aan de nooit afgemaakte minaret de “Hassantoren” met bijbehorende moskee en regeerde vanaf 1961 tot 1999.
Hij ligt begraven in het naastgelegen Mausoleum van zijn vader Mohammed V, sultan in het afhankelijke Marokko tijdperk tussen 1927 tot 1953 maar die er ook voor zorgde dat het land onafhankelijk werd in 1957 en als koning terugkwam na twee jaar te zijn verbannen tijdens de onafhankelijkheidsstrijd met Frankrijk en Spanje.


De Hassan toren en het Mausoleum Mohammed V zijn op dit moment nog dicht omdat ze net alsveel andere objecten grondig worden gerenoveerd. Maar dehuidige koning Mohammed VI liet een prachtig art museum bouwen en dat is open dus een goed moment om daar eindelijk eens een kijkje te gaan nemen…een duik in de hedendaagse Marokkaanse kunst in combinatie met een stukje historie & civilisatie.Uit de interviews voor mijn onderzoek bleek namelijk niet alleen dat er weinig bekend is van de historie van Marokko, die overigens vrij turbulent is, maar dat er ook nauwelijks een beeld isvan Marokkaanse kunst.Hoog tijd om dat te veranderen dus…en op naar het Musee Mohammed VI. Het duurt even voordat de taxichauffeur begrijpt waar ik naartoe wil maar hij zet me vervolgens keurig voor de deur af.

Het is een mooi wit en modern gebouw en het steekt vandaag prachtig af tegen de felblauwe lucht.Ik koop voor €2 een kaartje bij de kassa en krijg te horen dat ik hiermee ook toegang heb tot het nabij gelegen Musee de L’ Histoire et des Civilisations…doe ik die ook gelijk!

De aangekondigde expositie nationale kunst 2020 is verlengd blijkt en na Delacroix is nu de Afrikaanse Malick Sidibé uit Mali aan de beurt in een tijdelijke fototentoonstelling met als hoofdthema “personal identity” en is onderverdeeld in twee thema’s met in de rose zaal foto’s van “feestjes” en in de blauwe zaal “familie gelegenheden”.
Het is een soort fotoboek aan de wand die laat zien hoe bepaalde zaken de identiteit vormen van de mens. Leuk om te zien maar los van een paar mooie foto’s niet heel indrukwekkend is mijn ervaring.

Boven echter wacht een grotere verrassing. Een aantal zalen waar kunst is geëxposeerd van zo’n 20 kunstenaars uit diverse landen in Afrika. Heel toevallig komen daar ook de archetypen & stereotypen in voor wat weer overeenkomt met het thema van mijn onderzoek. Via spiegels is het mogelijk om jezelf in de positie van de ander te zien door de uitdrukking van een bepaalde persoon na te doen bv. de minister van defensie….op zich heel leuk bedacht. Maar heb niet het idee dat dit echt goed uit de verf komt, de paar mensen die ik zie kijken vooral naar zichzelf in de spiegels, hhhh.
Boven is ook de indrukwekkende afdeling met de hedendaagse/ moderne kunst uit Marokko. Waarbij opvalt dat er veel kleur is, er veel mensen in voorkomen en het ook heel abstract kan zijn. De ruimtes zijn mooi en sprekend ingericht en de vloer is -zo te ruiken- onlangs nog van een nieuwe epoxylaag voorzien. Het geheel oogt niet alleen modern maar ruikt ook als nieuw….

Als ik de trap afloop naar beneden struikel ik bijna over drie bewapende militairen/politiemannen die kennelijk even een pauze houden in de traphal…ze vliegen overeind als ik eraan kom en openen vriendelijk de deur voor me.

Dan gelijk door naar het Museé de L’Histoire et des Civilisations, een archeologisch museum waar vooral veel opgravingen en vondsten uit de verre historie te zien zijn waaronder marmer, keramiek en brons maar ook geschriften en menselijke resten.Jammer dat hier de beschrijvingen alleen in het Arabisch en Frans zijn.Kom ik toch niet helemaal uit, hhh.
Zo nu eerst even genoeg kunst, historie & cultuur en tijd om een plekje zoeken om te lunchen alvorens door te gaan naar de de Hassan Tower & Mausoleum Mohammed V.
Het wordt een panini bij café Milano want het bekende en leuke restaurant & Epicerie “Ty Potes” is helaas vandaag dicht. Ook dit nieuwe gedeelte van de stad (achter het museum) wordt flink gerenoveerd. Het anders zo gezellige verdiepte plein met leuke terrassen is één grote bouwput en alleen de vaste verkoopstands met verse bloemen zijn er nog…en daar krijg ik gratis een paar mooie rozen aangeboden onder het motto: une rose pour une rose!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!