jewelsoffmorocco.reismee.nl

Lazy Sunday…

Na de kunst & cultuur ochtend en lunch loop ik naar de Gare Rabat Ville.
Het centrale trein- en tramstation staat na drie jaar nog steeds in de steigers maar het is dan ook wel een megaproject zo te zien.
Ik koop een kaartje bij de automaat voor tramlijn 1 richting de Hassantoren,voor 6 dirham (€ 0,60) blijft deze een uur geldig op de betreffende lijn. Er zijn 2 lijnen in de stad dus heel ingewikkeld is het niet en drie haltes later stap ik uit bij Place 16 novembre watvernoemd is naar de Nationale feestdag ter ere van de uit ballingschap terugkerende koning Mohammed V.

Op het terrein van de toren en het mausoleum zijn alleen katten en duiven aanwezig. Alle hekken zijn i.v.m. de renovatie voor het publiek gesloten. Maar in het park eromheen is het een gezellig familie gebeuren en staan her en der kiosken met lekkernijen. Ik maak een rondwandeling om het gebied heen om een mooi uitzicht te hebben over de Bou Regreg rivier waar ook het nieuwe en futuristische “Grand Theatre” is gebouwd en de de in aanbouw zijnde hoogste toren van Afrika wordt gerealiseerd…Tour de Mohammed VI.Een soort raket op een platform die een hoogte van 250 meter moet gaan bereiken.
Het uitzicht is hier weids en toont ook de Hassan Pont die Rabat met Salé verbindt.
En een heerlijke plek om tussen alle locals even uit te rusten op de dikke grasdeken onder de palmbomen.Kan ik mijn knie even strekken en languit gaan liggen.Maar als de zon is weg gezakt wordt het snel frisser en om terug te komen naar de Medina of Corniche moet ik een ommetje maken want de oorspronkelijke trambanenliggen er hier uit ook vanwege een reconstructie.
Eenmaal op de Corniche kan ik weer langs het water terug naar de Medina lopen maar niet voordat ik even stop bij Barco Blanco voor een lekker salade met avocado en garnalen.Een speels grijs katje heeft snel genoeg in de gaten dat er wat lekkers op mijn bord ligt en smult graag mee van een stukje krab en garnaal.Met een cappuccino en een lemon cheesecake toe kan ik het hoofdgerecht wel overslaan en geniet ik nog even van al het familieplezier op de kade. Er wordt gereden in verlichtte dolfijnautootjes met bekende sing along songs …if you’re happy and you know it klap your hands” en al wordt er niet geklapt… het ziet het er vrolijk en gelukkig uit. De terrassen zitten vol en op het water is er vertier met roei- en zeilbootjes en komen de blauwe vissersbootjes met hun netten weer terug de haven in.

Via de trappen loop ik omhoog de souks van de Medina in…ik wordt gevolgd blijkt, door een jongeman in een wijde witte broek. Hij probeert niet op te vallen maar dat lukt niet bepaald want ik heb hem door en probeer hem een paar keer te omzeilen om vervolgens te verdwijnen achter de deur van de Riad…de eigenaar komt ook net thuis en doet de deur voor me open.Een relaxte zondag…

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!