jewelsoffmorocco.reismee.nl

Meknès…medina

Meknès ligt tussen de Midden-Atlas en de vruchtbare Gharbvlakte.Dit landbouwgebied is al sinds de oudheid de graanschuur van Marokko. De stad werd gesticht in de 10de eeuw en was net als de drie andere koningssteden ooit de hoofdstad van Marokko en heeft hierdoor een keur aan Moorse gebouwen.Met een miljoen inwoners is het één van de grootste steden van het land, bekend om de olijven, muntthee en wijn.

Het Mausoleum van Moulay Ismaïl is de belangrijkste must see in de stad.
De wreedste heerser in de geschiedenis van Marokko ontwierp dit fenomenale mausoleum voor hemzelf en is een prachtig voorbeeld van de islamitische architectuur.Helaas is ook dit keer het graf gesloten i.v.m. herstelwerkzaamheden of sterker nog….nog steeds dicht want sinds mijn vorige bezoek van bijna vier jaar geleden is het nooit open geweest, hoor ik…bizar.Vanaf het dakterras van mijn riad kan ik alleen de begraafplaats van het complex zien…wel jammer nu ik zo dichtbij zit maar er is meer moois te zien…..

Allereerst de Bab Mansour El-Aleid (Poort van de Zegevierende Afvallige) genoemd naar de christen die hem bouwde en ontwierp.Met zijn grootte en rijke versieringen wordt ie beschouwd als de mooiste van Meknès of zelfs van Marokko.Niet zo gek dat er zelfs in deze rustige tijd bussen met toeristen stoppen bij het naastliggende Place El Hedime.

Vanaf het dakterras van het restaurant op de hoek heb je een prachtig uitzicht op de poort en het plein. Prima plek om vandaag -want het is weer vrijdag- een vegetarische couscous te bestellen.
Naast me zit een Fransman uit Parijs die zijn middagdutje doet zo te zien…de ober komt het wel even checken.Als ie wakker wordt begint hij gelijk een praatje.

Ook aan de andere kant van het plein zit een restaurant met een gezellig dakterras. Ik heb er een kop koffie gedronken en trof er een stel uit Barcelona. Ze waren maar een paar dagen hier en wisten niet goed wat ze konden doen omdat er veel dicht is.
Toen ik ze even later weer tegenkwam in de Bou Inania Medersa bedankten ze me voor de tip. Gelukkig was deze koranschool open en zeker ook de moeite waard om te zien.Daarnaast zijn er op vrijdag veel winkeltjes dicht dus is het betrekkelijk rustig overal met uitzondering in de koffietentjes en terrasje daar is het gezellig druk, zeker later op de middag.En als je de ober vertelt dat je uit Nederland komt vraagt ie me of ik weet wat HOLLAND betekent…en schrijft Hope Our Love Lasts And Never Dies…aha, die kende ik nog niet.En MAROC dan vraag ik? Most Attractive Region Of Culture of de minder positieve variant Most Arabs Rob Our Cash, zet ie op papier…oeps, weer wat geleerd!

Na de couscous ga ik bij Riad Yacout langs op aanraden van de dochter van Zakia.
Deze riad ligt ook heel gunstig en heeft een prachtig dakterras met mooi uitzicht, hamam en een klein zwembad…met water!Prima kamers met badkamers in authentieke stijl en een vriendelijke host die me graag rondleidt.Wie weet blijf ik nog een paar nachten extra…..


Reacties

Reacties

Jannie

Grappig de uitleg van Holland en Maroc.
Je maakt weer heel wat mee.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!