jewelsoffmorocco.reismee.nl

Moulay Idriss & Volubilis

Zo’n 30 km ten noordwesten van Meknès liggen de ruïnes van Volubilis, dat in de 3de eeuw v.C. is gesticht als hoofdstad van het oude koninkrijk Mauretania. Het zijn de mooiste Romeinse ruïnes van Marokko en tevens de belangrijkste archeologische vindplaats.

Volubilis (Oualiliin het Arabisch) was voor mij min of meer de aanleiding om weer naar Meknès te gaan samen met een bezoekje aan het Mausoleum.Vier jaar geleden was ik er voor een dag om de stad, het paleis en de golfbaan te bekijken maar tekort om de trip naar Volubilis te maken en de heilige stad Moulay Idriss te bezoeken, die een paar kilometer verderop ligt. Deze stad is gevestigd op twee rotsen aan de voet van het Zerhounmassief en gebouwd rondom het graf van Marokko’s eerste islamitische leider en meest aanbeden heilige.
Moulay Idriss is van groot nationaal belang en daarom de locatie van de belangrijkste moussem(religieus festival). In de maand voorafgaand aan de Ramadan maken duizenden moslims dan een pelgrimstocht naar de heilige stad. En iedereen is welkom om aan het feest deel te nemen.

Er is eigenlijk maar één manier om er te komen en dat is met de auto dus app ik Nordin, de Marokkaans/Nederlandse taxichauffeur om te kijken of hij vandaag tijd heeft om met me mee te gaan…ik heb zijn telefoonnummer.
Met een grandtaxi wordt het me iets te ingewikkeld. Ik heb dan eerst een petit taxi nodig die me naar de standplaats van de Grandtaxi’s brengt daar moet ik vervolgens wachten tot er voldoende medepassagiers zijn voor Moulay Idriss en daar moet ik weer een grand taxi naar Volubilis zien te vinden. Van Volubilis weer terug naar Moulay Idriss en van Moulay Idriss weer terug naar Meknès…pff, goedkopere optie maar veel teveel gedoe en onzekerheid.

Gelukkig krijg ik snel een berichtje van Nourdin terug…ja hoor dat kan!
Maar omdat hij chauffeur van een petit taxi is (die alleen maar binnen Meknès mag rijden en alleen daar verzekerd is) brengt hij me naar de rand van de stad waar ik overstap in de grandtaxi van een collega en die heb ik dan helemaal voor mezelf. Het is wel een stuk duurder ( € 40-€ 50)met een privechauffeur echter een bodyguard is dan inclusief, hhh. Veilig en zeker!

Het is een prachtige rit van ongeveer een half uur door de heuvels met enorme olijfboomgaarden.Jammer dat de chauffeur alleen Arabisch spreekt…dus veel gebarentaal en dat geeft soms hele hilarische situaties.

In Moulay Idriss aangekomen is het een drukte van jewelste. Er wordt hier nog met ezels boodschappen gedaan op de markt en het is een wirwar van straatjes dus… toch maar met een gids mee op pad. Het Mausoleum is echter nog gesloten vanwege COVID maar het uitzicht en de kleurrijke straatjes zijn minstens zo interessant.
De moskee met een ronde minaret is vooral uitzonderlijk want minaretten zijn bijna altijd vierkant.Op de betegelde toren staan de vijf zuilen oftewel leefregels van de Islam in het Arabisch geschreven: geloven in Allah, bidden, Ramadan(vasten), bedevaart(Mekka) en liefdadigheid.En dat wordt al jong aangeleerd want alvorens de kinderen naar de zgn. gewone school gaan als ze vijf jaar oud zijn, gaan ze eerst een jaarnaar de islamitische school.

Er is volop levendigheid in de straatjes. Kinderen die met versgebakken brood op een dienblad lopen, naar school gaan of boodschappen doen.En enthousiast “Bonjour madame” roepen in de hoop iets lekkers of leuks te krijgen van de vele toeristen die hier normaal langskomen.
Wat opvalt is dat er veel jonge jongens werken in de kleine naaiateliers….dat houdt het vak mooi in stand lijkt me.

Na een frisdrankje op het terras gaan we richting Volubilis.Vijf minuten rijden en dan zijn we er al.De site is behoorlijk groot en het is één en al stenen en rotsblokken, tenminste dat lijkt zo want er liggen tussen de steenresten nog hele mooie mozaïeken op de vloeren van de voormalige huizen die hier meer dan tweeduizend jaar geleden hebben gestaan. En overblijfselen van een badhuis, basiliek, Capitool, forum en stadspoorten. Opvallend zijn er zo’n 58 oliepersen aangetroffen waarvan dezelfde techniek nog steeds gebruikt wordt vandaag de dag. Olijfolie was ook toen al een belangrijk product en één van de belangrijkste bronnen van rijkdom. De zon schijnt volop dus het is vrij warm om te klauteren over de steenresten maar zeker de moeite van het bekijken waard. Een kaartje kost 70 dirham (zo’n € 7) en voor het kindertarief van 10 dirham mag ook de chauffeur mee naar binnen.
Na zo’n anderhalf uur ronddwalen nemen wenog een drankje op het terras bij de ingang met een mooi uitzicht op de ruïnes.
En dan is het tijd om weer naar Meknès terug te keren…na een vermoeiende maar zeer indrukwekkende dag!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!