jewelsoffmorocco.reismee.nl

Royal Sunday in Meknès…

Als ik zaterdagavond terugkom bij de riad staat er een ambulance voor de deur…ik kan er nog net langs met een pizza in mijn hand. Vreemd genoeg laden ze een lege brancard in de auto dus vraag ik aan de portier van de riad wat er hand is. Dan blijkt dat ze bij een zij-ingang van het Mausoleum van Moulay Ismail net een overleden familielid hebben afgeleverd…zo dichtbij zit ik dus en voor de doden is het Mausoleum kennelijk nog wel open!

En dan is het zondag en alweer de laatste dag in Meknes want ik heb besloten om morgen toch een paar dagen naar Fes te gaan.Zou eerst een dagje vanuit Meknes gaan maar vrees dat ik dan toch te weinig tijd heb in de vierde maar grootste koningsstad van Marokko.En dat geeft me vandaag een extra dag in Meknes die ik relaxed & royal ga benutten, te beginnen meteen wandeling om het Koninklijk paleis heen.

Het paleis is niet te bezichtigen voor publiek en de tuinen oftewel Koninklijke golfbaan is ook gesloten.Maar wat wel open is…zijn de Koninklijke stallen. Moulay Ismail was namelijk een fervent paardenliefhebber ten minste dat moet bijna wel als je een “cavalerie” van 120.000 paarden hebt en 4 hectare aan stallen voor ze laat bouwen. Naast een grote graanopslag (Hri Souani) en Dar El Ma (waterhuis), die het paleis, moskeeen en hammams moesten voorzien, staan de historische overblijfselen van dit imposante bouwwerk. Her en der gestut maar nog redelijk goed intact zo te zien. Ik denk niet dat al zijn paarden hier konden staan maar wel veel zo te zien. En aan de andere kant van de dikke muren ligt een groot Water basin, momenteel afgezet met hekken ivm werkzaamheden.

Ik vervolg mijn wandeling om de muur.
Op verschillende punten staan wachters om het complex te beveiligen…ook al zit de koning waarschijnlijk ergens anders op dit moment.

Naast de muur en de weg ligt in de diepte een stuk grond waar onder een boom een koe ligt.Een witte reiger pikt een graantje mee en maakt de neus van de koe vrij van…ik denk vliegen. Ze helpen elkaar een handje zo te zien…mooi om even naar te kijken.
Er lopen een aantal koeien, kippen en een ezel rond en….er wonen mensen in een grote hut gemaakt van steen, hout, plastic en autobanden. De man is druk bezig met de dieren, de vrouw hangt de was buiten.
Het is een schril contrast zo naast het paleis en tekent de grote tegenstellingen in dit land.Die soms onvoorstelbaar en enorm groot zijn.

Iets verderop zit Riad Stinia een golf hotel naast de golfbaan. De golfbaan mag dan dicht zijn, het restaurant en dakterras van deze sfeervolle riad zijn open….koffie dan maar…met uitzicht over het groen van de holes en een nieuwsgierige groene huisschildpad die even komt buurten als ik onderuitgezakt in de kussens zit.

Terug in de Medina is er een hele grote markt…elke zondag….en die wordt druk bezocht.Op het plein staan wel 40 man politie om de menigte in de gaten te houden.Ik baan me een weg tussen alle mensen door, loop via de soeks en koop wat specerijen, een gastendoekje, scrubhandschoen en wat extra geursticks.Ik weet niet of ik de weg terug nog wel weet maar hou steeds links aan…en kom dan vervolgens weer terug op het plein.

Omdat het de laatste avond is ga ik uit eten bij Collier de la Colombe, een mooie riad met prima restaurant.Op het dakterras heb je een schitterend uitzicht over de stad, op de kaart heerlijke gerechten en…wijn en niet te vergeten een heuse cocktailbar.
Een mooi en smaakvolafscheid van Meknes!


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!