jewelsoffmorocco.reismee.nl

Fès…last but not least

Het grootste verschil tussen reizen en op vakantie gaan zit waarschijnlijk in het idee dat niet zozeer de bestemming het doel van de reis is maar het reizen als zodanig. En als je me van tevoren had gevraagd waar ik naartoe ging (los van Marrakech) dan had ik het niet geweten. Het is uiteindelijk een rondje Koningssteden geworden en Fès is de laatste in de rij van de vier die Marokko rijk is.

Vanaf Meknès is het 45 minuten met de trein en op het station staat de taxichauffeur -met een bord met mijn naam erop- al te wachten bij aankomst. Dit keer bij de Riad geregeld dat ze me komen halen want de oude medina waar mijn verblijf zich bevindt is een wirwar van straatjes.Fez is de grootste en oudste stad van de vier koningssteden en staat bekend om zijn grote en ingewikkelde labyrinth van wegen.In de trein heb ik al een gids voor morgen geregeld want ook die is hier onontbeerlijk weet ik sinds mijn bezoek van een aantal jaren geleden.Als het goed is een oud geschiedenis leraar die me morgen om 10.00 uur komt ophalen en me van alles kan vertellen en laten zien van deze bijzondere stad.Die ene dag die ik hier eerder was bleek namelijk veel tekort om de bezienswaardigheden van de stad te bezoeken dus heb ik nu twee nachten geboekt om het een en ander goed te maken.

De taxi brengt me tot “Place Recif” en daar staat “Ibtissan” me op te wachten om me met mijn bagage door de straatjes naar de riad te brengen. Ze legt me goed uit waar ik op moet letten om de weg terug te kunnen vinden. De riad is prachtig al zou je dat bij de deur in een sfeerloos en nauw straatje niet verwachten.De eigenaresse is een Française die niet aanwezig is ivm een voetbreuk maar de jonge Marokkaanse Ibtissan, wat “lach” betekent doet haar naam eer aan. Ze vertelt me dat ze eerder in de winkel van de eigenaresse werkte maar dat ze de taak van haar vader heeft overgenomen in de riad nadat hij in augustus is overleden aan kanker.Ze zal het nu samen met haar moeder en vier jongere broers en zussen moeten redden maar worden gesteund door Laurence, de eigenaresse.

Ik maak daarna een klein rondje door de soeks en ga een kijkje nemen bij “ruïned garden” een restaurant in de tuin van een vervallen huis met daarachter de prachtige Riad Idrissi.Voor vanavond heb ik een tafel gereserveerdbij Darnoui en ook daar wacht me een schitterende riad, een heerlijke kip tajine en fruitsalade toe.Als ik weer terug in de mijne rest me nog een avondje dakterras, genieten van de sterren…maar er drijven ook flinke wolken binnen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!