jewelsoffmorocco.reismee.nl

Groene Mars…

Morgen is er weer een nationale feestdag in Marokko en is er veel dicht in de stad.

Na de geboortedag van de profeet Mohammed in oktober valt nu de eer aan de wijlen Koning Hassan II die op 06 november 1975 de zgn. Groene Mars -groen is de kleur van de islam- naar de Westelijke Sahara organiseerde, waarbij 350.000 Marokkanen naar de grote zandbak ten zuidwesten van Marokko werden gezonden. Bedoeld om de Spaanse bezetter onder druk te zetten om uiteindelijk tweederde van de woestijn in handen te krijgen.

De soevereiniteit van het gebied wordt weliswaar tot op de dag van vandaag nog steeds betwist want zowel Marokko als de Sahrawi Arabische Democratische Republiek (SADR) maken aanspraak op de voormalige Spaanse Sahara. Het huidigebestuur vanuit Marokko wordt aangevochten door de onafhankelijkheidsbeweging van Polisario. Het dunbevolkte gebied is In de eerste plaats interessant om de grote fosfaatreserves en rijke visgronden voor de kust van de Atlantische Oceaan maar volgens geografische rapporten zijn er mogelijk ook grote oliereserves aanwezig.

Het succes van de geslaagde “Groene Mars wordt jaarlijks gevierd maar de impasse waarin deze eigenlijke woestijnoorlog verkeert duurt onverminderderd voort ondanks de bemoeienis van de Verenigde Naties en het Internationale Gerechtshof in Den Haag.Dat er momenteel geen veerdiensten van Marokko naar Spanje zijn is een gevolg van de diplomatieke verhoudingen tussen beide landen i.v.m. de ziekenhuisopname van Polisario in Spanje.Ook de zwemmende stroom immigranten eerder dit jaar staat hier niet los van.

Voor de bevolking en ook Driss een vrije dag, die hij samen met zijn familie in de bergen gaat doorbrengen.Voor mij, net als vandaag, een relaxte dag aan het zwembad maar ook de dag waarop ik eigenlijk in het vliegtuig had zullen zitten. Het leven neemt soms onverwachte wendingen dat besef ik me deze keer maar al te goed…hopelijk lukt het om elkaar nog even te zien voordat ik vertrek.

Ria

Hy Petra , wat hebben we genoten Van je prachtige verhalen over wat je allemaal mee maakt in Marocco. We hebben genoten. Een hele goede reis terug en blijf gezond.

Groetjes,
Willem en Ria