jewelsoffmorocco.reismee.nl

De eerste werkdag...

Bij aankomst in de riad een eerste kennismaking met het personeel.

Het ruikt heerlijk als ik in de keuken kom waar Bouschra & Malika druk bezig zijn met de voorbereidingen voor het diner. H’Aziz schenkt me op traditionele wijze thee in en Mohammed maakt me wegwijs in de de administratie en de inkomende en uitgaande was. De riad is volgeboekt dus er is genoeg werk te doen. Ik slaap daarom eerst een paar nachten in een riad hier in de buurt. Maar niet na ook kennis te hebben gemaakt met de gasten uit Nederland, Frankrijk en Ierland en dan lekker slapen en opladen voor mijn eerste werkdag…


De volgende dag zitten de eerste gasten al om 08.00 uur aan het ontbijt, een goed moment om de plannen voor de dag met ze te bespreken en ze te voorzien van tips & trucs. Als ze allemaal op pad zijn ruim ik samen met de dames de keuken op en zetten we de vaat voor de verandering eens in de afwasmachine. De afwas wordt vooralsnog met de hand gedaan terwijl de machine er werkeloos bij staat en op advies van Astrid stel ik voorzichtig voor alle vaat in de machine te doen. En dat wordt meteen goed opgepakt. Even later staat ook voor mij een lekker ontbijtje klaar en mag ik even proeven in de keuken van de lekkere koekjes die bij de thee worden geserveerd.


Dan is het tijd om de kamers te “recoucheren” want alle gasten blijven nog een nacht dus is er vandaag nog geen grote hoeveelheid was die de deur uit moet maar wel een flinke lading schone lakens en handdoeken die worden gebracht, en dat moet gecheckt en geteld worden.

Allemaal leuke nieuwe werkzaamheden waar ik het systeem nog even van onder de knie moet zien te krijgen. Als de kamers zijn gedaan en de alles weer gedweild en schoongemaakt is kunnen de voorbereidingen voor het diner beginnen. Het is vrijdag en dat betekent couscousdag… samen met H’Aziz ga ik naar de markt om boodschappen te doen en onderweg reserveren we een tafel bij La Tajina, een traditioneel Marokkaans restaurant bij ons in de buurt voor een aantal van onze gasten. In de markthal is het lekker snoepen van de olijven om even later met een boodschappentas vol verse groente, kruiden en vlees weer terug naar de Riad te lopen inclusief een mooie roos in de hand die ik krijg van de vriend van H’Aziz die bloemen verkoopt. Die kan mooi in een vaasje in de patio staan ….


Om 14.45 uur zit mijn werkdag er officieel op maar voor ik vertrek probeer ik gezamenlijk met het personeel te lunchen, ik merk dat ze het niet gewend zijn maar na enige aanmoediging zitten we om 16.30 uur toch gezellig met zijn allen aan een lekkere tajine die voor deze gelegenheid is gemaakt... op zijn Marokkaans zonder borden of bestek… gewoon met de rechterhand, hhh! Daarna ben ik vrij en heb ik s’avonds een afspraak met Kadijsha uit Nederland die nog net een dagje hier in Marrakech is ivm een bezoek aan haar moeder en zus. Maar voordat ik een taxi pak naar de nieuwe stad loop ik nog even naar de riad waar ik nog één nacht verblijf om daarna nog terug te komen voor de heerlijke couscous van Bouschra.

Maar dan ontvang ik een berichtje van Driss, hij is met een vriend in de Medina en vraagt of we elkaar kunnen ontmoeten voor koffie op het plein.

Dus loop ik voor het eten eerst naar het grote plein om hem weliswaar deels onder het toeziend oog van zijn neef na lange tijd weer te zien en voorzover dat lukt een beetje bij te praten. Fijn en lastig tegelijk maar toch voelt het goed om dit zo snel mogelijk te doen.


Dan snel terug naar de riad voor de couscous en dan op zoek naar een taxi voor een gezellig avondje op het SKY dakterras van hotel Renaissance in Gueliz. Wijnen, bijkletsen en fun met de leukste buschauffeur en vriendin uit Amsterdam. Rozig duik ik daarna om 23.30 uur mijn bed in want morgenochtend om 07.00 uur gaat de wekker weer voor een volgende werkdag met nieuwe dingen en ook nieuwe gasten…….




Reacties

Reacties

Jannie

Wat een ervaring voor je om in een Riad te werken. Fijn voor je dat je Driss al even gezien hebt.

Renie

Zo,Petra wat een indrukwekkende eerste werkdag.
Wel even wennen voor jou zo vroeg uit bed.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!