jewelsoffmorocco.reismee.nl

Culinary arts, saffraan & Yoga

De Medical Group is aan de laatste dag begonnen en heeft nog een vrij onderdeel in het programma.

Een aantal van hun vullen dit in met een bezoekje aan de Hammam dus reserveren we de Kosy Spa voor ze.

Een deel wil nog graag deelnemen aan een kookworkshop en voor een ander echtpaar reserveer ik bij het vijfsterrenhotel La Mamounia de “uitzonderlijke” zondag brunch aan het zwembad. Die gaan heerlijk brunchen in weelde. Het kost een paar centen (oftewel € 140 p.p.) maar dan heb je ook wat (nog zonder drankjes weliswaar). Voor wie het leuk vindt om een kookworkshop te doen zijn er verschillende mogelijk in Marrakech. Allereerst onze eigen “Nederlandse” Gemma. Ze woont sinds 2005 in Marrakech en geeft onder de naam Souk Cuisine samen met Marokkaanse vrouwen kookles aan minimaal 2 en maximaal 14 personen.

Om 10.00 uur begint dat met boodschappen doen op de markt, krijg je uitleg over specerijen in een plaatselijke

kruidenwinkel en leer je van alles over de typische Marokkaanse kruiden(mengsels) en producten als gekonfijte citroen, smen, arganolie, etc.

Er wordt gekookt in de patio van een riad waar je onder het genot van een drankje(glaasje wijn) mag opeten wat je hebt gemaakt. Met een prijskaartje van zo’n € 65 verbaast het me niks dat zij vaak volgeboekt zit. Maar in dat geval hebben we een alternatief bij Riad Monceau waar je de kneepjes van het vak kunt leren van chefkok Rashida, de boodschappen zijn dan al gedaan en je kookt er in kleine groepjes en je kunt het daarnaast eventueel uitbreiden met een bezoekje aan hun Spa.

De kookworkshops zijn erg populair dus zullen we deze keer op zoek moeten naar nog een ander alternatief en die zit gelukkig vlak om de hoek.

Het is het Moroccan Culinary Arts Museum. Er gaat een rondleiding door het museum aan vooraf alvorens je hier in de mooie, grote en professionele keuken aan de slag gaat.

Als de groep met bijna twintig man afscheid komt nemen - en mij nog een fles gin-tonic toestopt- zijn er inmiddels ook alweer nieuwe gasten in de riad en zijn we wederom volgeboekt. Daarnaast komt reisleidster Mariette nog langs, ze is weer terug van onze Saffraan festivalreis en komt een verslag uitbrengen van “de pluk van het rode goud”. Het is één van de culturele reizen die we in ons aanbod hebben. Een rondreis vanuit Marrakech waarbij je met een landcruiser het Anti Atlas gebergte ingaat naar Taliouine dat in de saffraanvallei ligt. De saffraan oogst begint in november als de crocussen in bloei staan en aangezien de datum van het festival oogst gebonden is zijn de exacte data hiervoor pas op het laatste moment bekend. En daar het lang droog is geweest is het festival pas eind november. Hierbij komen de Berbervrouwen in hun mooiste kleding naar de jaarmarkt en wordt de saffraan in allerlei verschillende kwaliteiten verkocht. Tijdens deze reis bezoek je ook nog de steden Taroudant -ook wel klein Marrakesh genoemd- en het lieflijke Tafraoute waar je kennismaakt met leerlooierijen en een traditionele veemarkt. Wandel je langs de “blauwe stenen” van de Belgische kunstenaar Jean Verame en kun je een traditioneel sieraad uit Tiznit meenemen als je deze stad bezoekt. Een reis langs minder bekende plekken in Marokko die je dieper het land en de cultuur in brengt. En daarna lekker relaxen in het zonzekere Agadir.

Sinds vandaag hebben we echter weer een andere specialiteit in huis…een yoga & woestijnreis en gaan we op in de flow van meditaties, pranyamas en vinyasa flows…wat het precies is ga ik nog uitvinden...dus tijd voor een beetje zen, hhh.

Jannie

Wat een leuke excursies worden er georganiseerd. Zou ze allemaal gaan doen Petra.
En wat leuk dat Gemma weer de kookworkshop doet. Heb ik een paar jaar geleden gedaan. Superleuk