jewelsoffmorocco.reismee.nl

Personeelszaken, Merzouga en meer…

Om 07.15 uur gaat de wekker maar de eerste wake-up call is al geweest rond 06.15 uur als de Fajr prayer (bij zonsopkomst) door de smalle straatjes heen galmt. Het wordt nu frisser ’s nacht en ‘ochtends maar ook met de ramen dicht dringt de voordracht van het gebed nog volop de kamer binnen. Het is nu aan mij om als eerste op te staan dus breng ik nog een kop koffie en een kus naar de slaapkamer en trek dan de deur achter me dicht. Even een blik op de huiskat die buiten ligt de slapen aan de rand van het huis. Ze is hoog zwanger dus heb ik besloten om maar een beetje voor haar te zorgen totdat ze haar kleintjes veilig op de wereld heeft gezet en daar maakt ze dankbaar gebruik van.


We zijn weer op volle sterkte vandaag al lijkt het dat nu het wat minder warm wordt de verkoudheidsvirussen weer de kop op steken. Het is nu Mohamed die zichtbaar een niet al te fitte indruk maakt maar geen tijd heeft om eraan toe te geven want we hebben een probleem in Rosa, waar er water lekt onder de wastafel in de badkamer. Het ziet er naar uit dat er door corrosie een lek in de waterleiding is ontstaan dus zullen we op zoek moeten naar een goede loodgieter.

Naast de gebroken doucekop en een lekkende toilet is dit één van de technische probleempjes die we regelmatig tegenkomen. Ook in die zin is het niet veel anders dan het runnen van een huishouden maar dan in het kwadraat, hhh.

De meeste zaken kunnen we gelukkig zelf oplossen en we boffen met Aziz en zijn achtergrond in de bouw waardoor hij veel technische probleempjes kan verhelpen.


De sfeer zit er gelukkig goed in want ik kon ze het goede nieuws overbrengen dat ik een akkoord heb gekregen op de aanvraag voor de vakantie dagen voor ze. De personeelstaken in mijn functie voer ik dan ook met dezelfde bevlogenheid uit als mijn hostess functie en ik merk dat ze dat waarderen en accepteren. Of het nu gaat om het verdelen van de fooienpot, het plannen van de werkzaamheden of het ondersteunen bij hun taken. Soms moet ik echt even de touwtjes in handen nemen en ze met hun neus op de feiten drukken maar dan zien ze ook in dat sommige zaken anders kunnen en dit de dienstverlening en het bedrijfsbelang ten goede komt. En al komen er soms stevige gesprekken op gang (in het Arabisch) even later zitten we weer met zijn allen gezellig aan het ontbijt in de keuken en dagen ze elkaar uit met allerlei grappen en pesterijen. Kortom er is veel plezier tijdens het werk.


De flexibiliteit is groot en dat blijkt ook als we om 16.30 uur nog te horen krijgen dat er vier gasten arriveren die alsnog willen blijven eten. Dit betekent voor Malika dat ze niet om 17.00 uur naar huis kan en dat Mohamed nog halsoverkop de deur uit moet om boodschappen te doen. De gasten komen uit Oostenrijk en hebben een woestijnreis geboekt. Ze starten in Marrakech met een bezoekje aan de Majorelle tuin en gaan vervolgens op pad met een auto met chauffeur richting Merzouga in het zuiden van Marokko. Hierbij bezoek je de oudste Ksar (gefortificeerd dorp) van Marokko, Ait Bin Haddou. Unesco werelderfgoed en filmset van vele films en ook de Dades vallei -waar onze reisorganisatie zijn naam aan ontleend- de vallei van de duizend Kasbahs(zandkastelen) waar je kunt overnachten. En de honderden meters hoge rotswanden van de Todra kloof via een palmoase in de uitlopers van het Atlasgebergte. Tot je uiteindelijk de hoge oranje zandduinen van Erg Chebbi op de rug van een dromedaris bereikt en je de nacht doorbrengt in een tentenkamp met Berber-tenten van dromedariswol. Wat mij betreft een echte must-do als je naar Marokko gaat.


De dames van de yogareis zijn vertrokken naar de zgn. semi dessert naar het prachtige Kalyptus Camp, waar ik vorig jaar een kijkje mocht nemen met de filmploeg en we ons een middagje in weelde mochten wanen in de super-de-luxe tenten en het voortreffelijke restaurant vlak aan het stuwmeer, Lake Takerkoust.


Het aanbod van reizen is echt enorm veelzijdig merk ik want in december met kerst hebben we weer een leuke singlereis. Dus is kerst niet helemaal jouw ding dan is party-time in Marrakech misschien een cultureel alternatief met lekker eten, nieuw gezelschap en een HOT uitgaansleven.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!