jewelsoffmorocco.reismee.nl

Bert Flint & the Tiskiwin Museum

Ik loop er iedere ochtend langs als ik naar de riad ga…het Tiskiwin Museum.

Het huis van Bert Flint waar hij sinds 1989 een museum heeft geopend voor het publiek. De Nederlandse verzamelaar en passievolle verdediger van de verschillenden aspecten van het rijke erfgoed dat Marokko kenmerkt.

Er huist een permanente expositie van zijn Trans-Saharan Arts die hij verzamelde tijdens zijn reizen o.a. van Marrakech naar Timbuktu.

Vorige week kregen we het bericht dat hij op ruim 90 jarige leeftijd hier in Marrakech helaas is overleden.

Het Yves Saint Laurent Museum bracht vorig jaar nog een eerbetoon aan hem met een een bijzondere tentoonstelling met daarin de grote waarde van de Flint collecties. In 2006 heeft hij zijn museum reeds geschonken aan een de Cadi Ayyad-universiteit van Marrakech, die de collecties nu beheert.

Zijn objecten getuigen allemaal van een unieke kijk op de diversiteit en de rijkdom van een veelheid aan berbertradities die floreerden van de Atlas tot de Anti-Atlas en van de Sahara tot aan de Sahel.

Geboren in Nederland in 1931 en studeerde Spaans en literatuur aan de universiteit van Utrecht.

Het was het Alhambra in Granada waar hij geĂŻnteresseerd raakte in de geschiedenis van het Islamitische Spanje en de cultuur al-Andalus. Toen hij in 1954 voor het eerst naar Marokko kwam ontdekte hij dat de architectuur en decoratie van veel oude herenhuizen in de oude steden van Marokko overeenkwamen met de artistiek traditie van het Alhambra. In 1957 vestigde hij zich permanent in Marokko en gaf les aan een middelbare school in Marrakech en aan de Ecole des Beaux-Arts in Casablanca tot hij in de jaren zeventig zich steeds meer ging interesseren in de rurale cultuur. In een tijd dat bijna niemand daar mee bezig was begon hij textiel, sieraden, meubels, tapijten en allerlei dagelijkse gebruiksvoorwerpen te verzamelen.

De vrucht van zijn reizen zal nog lang zichtbaar blijven in Ă©en van de meest inspirerende museums van Marrakech.

Ik heb het museum een aantal jaren geleden al eens bezocht, helaas sliep hij toen ik naar hem informeerde maar wellicht is dit een mooi moment om het museum nogmaals te bezoeken als een eerbetoon aan deze bijzondere man.

Renie

Zeer bijzonder verhaal weer, met veel details.
Knap dat je daar iedere keer zin en tijd voor hebt.