jewelsoffmorocco.reismee.nl

De Atlasleeuwen zijn los....

Marokko heeft de eerste voetbal wedstrijd tegen Kroatië op 0-0 weten te houden dus dat is een hoopvol begin. De komende weken zullen veel in het teken van het WK in Qatar staan.

Is het het niet voor het Oranje elftal van Nederland dan is het wel voor Atlas leeuwen van Marokko.

Thuis is het gezellig kijken onder het gespin van de poes met haar jong.

Er is er helaas maar ééntje overgebleven van de vier kittens bij de geboorte. Moeders heeft er eentje uitverkoren en heeft de rest stuk na stuk links laten liggen, waarom? Geen idee! Ze leken alle vier goed maar misschien is er toch iets geweest waardoor zij ze niet als levensvatbaar heeft gezien en daarom afstand heeft genomen, letterlijk en figuurlijk. Ik ben er wel even door van slag geweest want 3 mooie levenloze diertjes achter te moeten laten in een vuilniscontainer ging tegen alle principes in maar ik realiseer me ook dat het waarschijnlijk en kwestie van natuurlijke selectie is geweest…hoe jammer ook.

Soms lukt het om de voetbal wedstrijden te kijken in de riad weliswaar tussen het werk door maar wel gezellig met zijn allen juichen als er weer eens een doelpunt valt voor Nederland en/of Marokko.

Maar zeker zo gezellig was het ook om de wedstrijd Nederland - Ecuador te zien samen met twee stel vrienden uit Nederland in Cafe Arabe.

Een wat passieloze wedstrijd weer met geen doelpunten maar de wijn en de lekkere briouates(bladerdeeeghapjes) met vlees, kaas en vis maakten veel goed. Daarna met zijn allen nog wat gedronken op het dakterras bij Maison MK waar Rachid ook nog even aanschoof na het werk.

Zo heeft elke wedstrijd wel wee zijn bijkomende charmes.

In de riad is het nog steeds gezellig druk met gasten en soms ook reisbegeleiders/eigenaren van reisorganisaties die fietsreizen organiseren of 4 x 4 reizen. Dat levert altijd leuke gesprekken op en soms ook een leuk kijkje in het aanbod van andere organisaties en andere Riads.

Deze week bv. een bezoekje aan de luxe Riad Dar Justo & Le Bain Bleu gebracht midden in de medina. Een sfeervolle Riad met een mooie hamam met een groot aanbod aan behandelingen.

In een riad is altijd wel wat te doen net als in het huishouden en er wordt van alles gevraagd door de gasten of het nu een excursie is, praktische tips of het huren van een auto. Zaken die hier soms toch net wat anders gaan dan gebruikelijk merk ik wel, zoals bijvoorbeeld het huren van een auto die meestal met een volle tank wordt meegegeven en ook weer met een volle tank moet worden ingeleverd…nou, niet in Marokko dus! Daar krijg je hem mee met net voldoende brandstof om naar het eerste tankstation te rijden… maar dan mag je hem nagenoeg ook leeg weer inleveren….dus niet voltanken achteraf zoals de meeste gasten gewend zijn. Iets om de gasten vooraf op te attenderen dus om onaangename verrassingen te voorkomen, hhh!

En dan is de wedstrijd Marokko tegen België aan de beurt die we kijken in de riad, de spanning is hoog bij Mohammed dus die trekt zich terug achter de computer in het kantoor en ik zet de laptop op de tafel in de salon zodat beide dames zo nu en dan ook even een blik kunnen werpen tussen het werk in de keuken en de stapels was die weer uit de kamers komen. En als de winst binnen is is de vreugde dan ook groot…heel groot.

Hoe groot merk ik pas als ik ’s avonds met Rachid een taxi wil gaan pakken naar Gueliz(de nieuwe stad).

Op het plein en in de Soks is het megadruk en het verkeer bij de Koutoubia Moskee is op hol geslagen.

Naast het toch al drukke verkeer van taxi’s bussen, auto’s, scooters, fietsen en koetsen schieten er nu heel veel scooters voorbij die van links en rechts met luid getoeter, gejuich en en uitgedost met vlaggen mee in de richting van Gueliz rijden. Mensen en kinderen die uit auto’s hangen met vlaggen, het is één grote feestparade. En de taxi begint steeds langzamer te rijden tot we uiteindelijk stil en vast komen te staan. Dus stappen we maar uit om te voet verder te gaan richting hotel Rennaissance naar de Sky bar waar we het geheel mooi van bovenaf kunnen zien.

Met een fles wijn en een shisja kunnen we het daar op een afstandje prima meemaken. We delen een lekkere tournedos en gaan dan in de richting van Table de Espagnol waar iedereen in een uitbundige feeststemming is…tot in de late of liever gezegd vroege uurtjes. De DJ draait overuren en de muziek nodigt natuurlijk weer uit voor een dansje. De Atlasleeuwen zijn los….en dat mag gevierd worden, en hoe! Ik ben ben blij dat ik de komende week een paar dagen vrij ben om mijn slaaptekort een beetje in te halen, hhh!