jewelsoffmorocco.reismee.nl

Logeetjes, wijn en oudejaarsavond

Het jaar tikt allesbehalve langzaam voorbij en de twee laatste weken zijn waarschijnlijk om voordat ik het weet. De riad is vanaf nu voorlopig volgeboekt en we maken lange dagen met ofwel een vroeg ontbijt of wel een laat diner. En tussendoor komt het jongere broertje van Rachid nog een nachtje slapen die op doorreis is naar Tanger waar hij de voetbalwedstrijd van zijn thuisclub wil zien. Hij komt laat aan met de bus uit Agadir, ruim vier uur om zijn grote broer even te zien en daarna nog zeven uur door met de bus naar het noorden. Hij is 23 jaar en nog nooit eerder in Marrakesh geweest en heeft er kennelijk nogal wat voor over om in drie dagen ook iets van zijn land te zien. Net als zijn vader is hij werkzaam in de visserij en een paar dagen vrij om zijn club uiteindelijk te zien verliezen tegen Tetouan.


Tijdens de kerstdagen hadden we verschillende gasten in de riad en was er naast een sfeervolle riad in kerststijl geen bijzondere kerstactiviteit. Met de aankomende jaarwisseling is dat wel anders want dat wordt wel op een feestelijke manier hier gevierd dus ook bij ons in de riad. Wij hebben dan een aantal dagen een Franse groep die alle kamers geboekt hebben en daarmee de hele riad voor hunzelf inclusief diner elke avond en daar willen ze ook graag een wijntje bij. Aangezien het schenken cq. verkopen van alcohol hier een vergunning vereist en je die niet zomaar krijgt kunnen wij dit vanuit de riad niet aanbieden. Maar ik kan natuurlijk wel een paar boodschappen voor ze doen…dus ga ik op zoek naar een goede en lekkere Marokkaanse wijn, want ze zijn tenslotte Frans dus die zijn wel het een en ander gewend zou ik zo denken.

Nou lijkt Marokko misschien niet direct een wijnland, toch zijn er een aantal streken waar redelijk goede wijn vandaan komt. De glooiende heuvels bij Meknes bijvoorbeeld staan bekend om een aantal goede wijnen en ruim de helft van de wijnen komt dan ook hier vandaan. Er wordt al ruim 2500 jaar wijn gemaakt in Marokko dus daarmee niet iets van de laatste jaren. Een van mijn favorieten is de Domaine de Sahara, niet de goedkoopste maar wel een prima betaalbare rode Cabernet Sauvignon met een mix van de druivensoorten Merlot en Syrah. Daar kan ik dus rustig een aantal flessen van halen en ook de witte Chardonnay op de gok meenemen. Een andere favoriete is de Medaillon die ook uit de Guerrouane streek bij Meknes komt, gemaakt van Shiraz/Syrah en de Cabernet Sauvignon, ietsjes prijziger dan de Sahari maar ook wat ronder en voller. Maar op advies van Rachid neem ik ook een paar flessen Gazelles de Mogador mee.

Een biologische wijn uit Essaouira, Val d’argan en met andere druivenrassen zoals de Muscat en Grenache dus ben benieuwd wat hun voorkeur is. Achterop de motorfiets bij Aziz doe ik dezelfde dag nog een aantal aankopen, extra glazen en nieuwe tajines in de tajinesoek. Een middagje zoevend shoppen dwars door Marrakech.


’S Avonds komt er een neefje van Rachid mee. Abdul komt terug uit Tanger waar hij samen met zijn neefje Nordin de voetbalwedstrijd heeft gezien. 21 jaar en naast zijn studie ook een fervente visser en visliefhebber dus bak ik de Noorse zalm die ik nog in de koelkast heb liggen die we daarna gezellig met zijn drieën opeten op zijn Noors met appel, knäckebröd en een zelfgemaakt cocktailsausje. Hij spreekt alleen Marokkaans maar dat mag de pret niet drukken en Rachid kan alles voor me vertalen. Misschien een beetje gedurfd om Noorse vis aan een Marokkaanse visser te serveren, maar goed. Ze hebben bovendien ook een waterpijp gekocht en meegenomen dus roken we gezellig thuis de vredespijp, hhh. Hij bedankt me uitbundig met een knuffel als ik zeg dat ik ga slapen en een verdieping afzak na snel het bed voor hem te hebben opgemaakt en laat de mannen gezellig kletsend in het Marokkaans achter.


De volgend ochtend begin ik toch iets later in riad want de gasten zijn de hele dag op excursie dus hebben we alle tijd om ons voor te bereiden op Oudejaarsavond, wat het precies gaat worden weet ik nog niet want morgen komt Mohammed (man van Astrid) ons het een en ander brengen voor het feest. Eten, muziek,….

We gaan het vieren met de gasten en het personeel en die brengen gezellig ook een paar vrienden, kinderen of familieleden mee. Met een mix van Europeanen, Marokkanen en nog een paar extra flessen wijn uit Essaouira -want die vonden de gasten toch het lekkerst- toasten we dan op het nieuwe jaar! Drie jaar geleden vierde ik oud en nieuw in mijn eentje in Essaouira maar dit jaar wordt ik niet alleen vergezeld door een lekker biologisch wijntje uit mijn favoriete kustplaats in Marokko maar veel belangrijker en mooier nog... Rachid!


Daarom vanuit Marrakech ook voor jullie een hele fijne jaarwisseling en een goed, liefdevol en gezond nieuw jaar…en tot ziens en horens in 2023!


xxxP

Reacties

Reacties

Sjoukje

Ha die Petra, wij wensen je een heel mooi, ondernemend en gezond 2023! De flessen wijn worden dus ook regelmatig ontkurkt in Marokko en dat zal gisteravond ook het geval zijn geweest. Mooie verhalen zeg, steeds weer. Ik lees wel dat als je wat gaat organiseren je veel geduld moet hebben. En altijd lukt het je weer! Hier waren de oliebollen en appelflappen weer heerlijk. Abele is weer geslaagd voor het bakkersdiploma. Oh ja, ook ananasflappen, of hoe zeg je dat. Tot volgende week!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!