jewelsoffmorocco.reismee.nl

Back for Valentine...

Vijf weken Nederland lijkt in het begin een hele tijd maar na een week vakantiebeurs, weerzien met familie/vrienden, zakelijke en gezellige bijeenkomsten en het vieren van je 58 ste verjaardag vliegt de tijd -gelukkig- snel voorbij en ben ik net op tijd terug voor Valentine…dus een mooie timing voor een liefdevolle landing in Marrakesh.

Nou was die op het laatst wel een beetje “bumpy” maar ondanks een kleine vertraging in Amsterdam stond ik ruim 3,5 uur later toch veilig en wel- inclusief gitaar- weer op het Marrakech Menara vliegveld. Mustafa, komt me tegemoet als ik bepakt en bezakt de aankomsthal uit kom. Gelukkig herkent hij mij want het valt niet mee om een bekend gezicht te vinden tussen alle mensen die met bordjes staan te wachten om hun gasten op te halen. De temperatuur is prima al vallen er een paar kleine spetters maar dat mag de pret niet drukken om straks gezellig de stad in te gaan.


Maar eerst naar de riad waar Mohammed me met een dikke knuffel en een traditioneel kopje Moroccan tea met zoete lekkernijen ontvangt. Het is goed dat je terug bent zegt hij want het is best druk geweest en ik kan dan een beetje uitrusten. Maar eerst heb ik zin in iets te eten en als ik snel ben kan ik nog net voor 23.00 uur ergens wat bestellen voor de keuken dicht gaat dus spreek ik af bij La Pergola…met Rachid natuurlijk, die me even later met zijn innemende lach weer helemaal thuis laat voelen.

Na een paar biertjes dan eerst weer terug naar de riad want morgen gaat de jacht naar een ander appartement beginnen…


Na een korte maar goede nacht staat me de volgende ochtend een verrassing te wachten want er blijken na de welkom terug omhelzing met Bouchra, twee nieuwe dames in de keuken aanwezig te zijn. Nog een Bouchra en Soukaina, allebei jonge dames die de taken van Malika - die weg is- moeten gaan overnemen. Tenminste eentje als vast en de ander als vervanger. Er is zo te zien het een en ander gebeurd tijdens mijn afwezigheid dus hoog tijd om bij te praten tijdens een gezamenlijk ontbijtje in de keuken.

Qua gasten is het momenteel even rustig in de riad, een gezin met twee kleine kinderen uit België en nog een gast dus gebruik ik mijn eerste dag om orde op zaken te stellen in de linnenkast en de boodschappen te doen voor het avondeten. Er staat courgettesoep, pastilla en briouate met chocolade op het menu dus zullen er een aantal verse zaken van de markt moeten worden gehaald. Tja, en wat is bleekselderij ook alweer in het Frans en welke soort saffraan wil ik vraagt de kruidenman in de markthal, eh doe van beide maar wat.

De groenteboer merkt op dat ik lang ben weggeweest en ook de jongen bij de olijven begroet me weer als vanouds met een vriendelijke lach. Voor de pastilla heb ik een speciaal soort deeg nodig in de vorm van hele dunne pannenkoeken en die worden gebakken in een klein stalletje om de hoek.

Als alle boodschappen in huis zijn kan er gekookt worden en eten ook wij lekker mee van de klaargemaakte pastilla met kip en saffraan.


Dan is het tijd om me op te frissen voor…het is tenslotte Valentijnsdag vandaag…een drankje en een etentje in de nieuwe stad. Gezellig bij la Taberna bij de oud collega’s van Rachid waar ze vanavond een speciale valentijnsavond en menu hebben. We raken aan de praat met twee Marokkaanse vriendinnen die naast ons zitten. Een ervan wil graag een riad runnen samen met haar Franse vriend en vraagt aan mij advies.

Je kunt je telefoonnummer geven om te blijven contacten stelt Rachid voor maar dat zie ik niet echt zitten.

Als ik terugkom van de toilet zitten ze met zijn drieën nog uitgebreid te praten en ik realiseer me dat ik misschien een beetje toeschietelijker had kunnen zijn. Als we afscheid van ze nemen zeg ik dat Rachid vast wel een nummer van ze heeft gekregen zodat we kunnen contacten. Hierop krijg ik dan een duidelijke nee met de mededeling dat ik de baas ben en dat ik bepaal. Hmm, zo werkt dat hier dus in Marokko met alle respect en heb ik weer wat geleerd over de relatie tussen de man en vrouw(en).


En dan met de taxi terug naar de medina en samen dwalend door de straatjes terug naar de riad aan het eind van een Valentijnsdag met een mooie moraal…

Reacties

Reacties

Jannie

Welkom terug

Petra De Jong

Zijn jullie nog steeds met de camper in Marokko?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!