jewelsoffmorocco.reismee.nl

Pikala…

Pikala…betekent fiets in het Marokkaans en voor wie al een keer in Marrakech is geweest en een fietstocht heeft gedaan is de kans groot dat dit bij, het door de Nederlandse Cantal opgerichte, Pikala Bikes was.
Ze vertrok in 2016 met haar eigen fiets en al haar spaargeld naar Marrakech en verscheepte kort daarna tachtig afgedankte Hollandse fietsen, die ze middels een sociaal educatief project weer een nieuw leven gaf. Een initiatief dat jongeren opleidt tot vakmensen, werkgelegenheid creëert en mobiliteitsarmoede bestrijdt.
Toevallig dat op dat moment ook de klimaattop in Marrakech was en de Marokkaanse overheid de stad groener wilde maken, dit gafhaar de kans om samen met de overheid en de Nederlandse Ambassade samen te werken aan haar plan om de inwoners de mogelijkheden van de fiets te laten zien in plaats van vervuilende scooters.

We werken als Riad samen met Pikala Bikes omdat ze fietsen aan toeristen verhuren en rondleidingen geven en ik heb een aantal jaren geleden al eens een kijkje genomen in de werkplaats en de verhuurlocatie hier in de stad.Maar het lijkt nu alsof Pikala danwel de fiets een wat grotere rol in mijn cq. ons leven gaat spelen.

In eerste instantie omdat ik nu toch eindelijk een eigen plekje heb gevonden om te wonen. Een mooi en ruim appartement in de wijk Daoudiate die weliswaar een stuk verder van de riad afligt dan mijn eerdere plek. Maar er staat een fiets in het appartement dus misschien een hint om voortaan maar met de fiets naar het werk te gaan, hhh.
Het appartement is van een Nederlands/Marokkaans stel die sinds de Coronatijd weer in Nederland zitten en blijzijn met een betrouwbare huurder.
Het is even fietsen - zo’n 8 km - maar dan heb je ook wat tegen een redelijke prijs.En anders is het mogelijk om een taxi te pakken vanaf de filmacademie.

De wijk ligt in het noorden van Marrakech en huisvest o.a. de universiteit en het ziekenhuis van de stad. Tussen de Majorelle tuin en de palmen oase buiten Marrakech in.
Rustig, schoon en nieuw en op loopafstand van grote winkels zoals de Marjane, Decatlon, Kitea(Marokkaanse Ikea).
Met twee slaapkamers, badkamer, keuken, twee balkons en een moderne ingerichte salon met een bank van Marokkaans formaat, dat dan weer wel. Een grote smart tv en wasmachine wat als een luxe hier geldt. Boffen dus met deze fijne plek al is het wel heel wat anders dan het vorige Marokkaanse huis midden in het hart van de Souks.

Daarnaast heeft Rachid al enige tijd tijd contact met Cantal en Pikala omdat hij graag als fietsgids bij het bedrijf aan de slag wil.Tijdens een ontmoeting in de shop van Riad El Fenn is daar het eerste contact gelegd en na enig contact heen en weer is hij nu als gids in opleiding bij het bedrijf.
Dus zit ook hij regelmatig op de fiets om tours mee te begeleiden en wil ie maar wat graag zijn Nederlands verbeteren. Nou, komt dat evenmooi uit..en dus zitten we ‘s avonds samen gezellig aan de studie, hhh!

Het is momenteel weer lekker warm dus is fietsen hier vooralsnog geen straf, al moeten er wel eerst een paar banden opgepompt en mogelijk geplakt. Dus op zoek naar een mannetje die kan repareren en een degelijke fietspomp…en een goed fietsslot, niet te vergeten.Ik kan tot die tijd de mountain bike van de riad gebruiken want die staat ongebruikt, ook met een lekke band alleen maar in de weg in het kantoortje van de riad.Ook eerst even laten plakken dus!

Naast het werk in de riad kan ik zo nu en dan ook met gasten op pad voor een lunch en/of rondleiding door de stad. Een bezoekje aan een paleis en/of tuin dus dat geeft de nodige afleiding van de redelijk vaste routine in de riad. We zijn momenteel met zijn zevenen. Aziz is weer terug en met drie meiden in de keuken en de kamers, Mohammed en een stagiaire zijn we volop bemand en is er tijd om ook wat andere zaken te structureren zoals de administratie van de cashflow, het repareren van de parasols, nieuwe gordijnen op de eerste verdieping van de patio en een vaste telefoon die al een tijdje niet meer werkt. De oude riad is een sfeervolle en bijzondere werkomgeving maar het is ook een oud huis met de nodige mankementen, elke dag weer.En dan is het heerlijk om na een intensieve werkdag thuis te komen op een eigen gezellige en fijne stek…in afwachtingwat de volgende dag weer met zich meebrengt.