jewelsoffmorocco.reismee.nl

Ramadan

Mijn huid is wel aan een beetje zon toe merk ik en ook mijn conditie heeft baat bij de fietstocht in de ochtend naar de riad. Al is Marrakech op zich een vlakke stad toch merk ik op de fiets dat de weg naar huis een stuk lichter en sneller gaat en dat er toch een kleine stijging/daling in de heen/terug weg zit. De kilometers lange Boulevard Allal al Fassi met veel winkels en restaurants is een drukke route naar Casablanca. Het contrast tussen de palmbomen langs de weg en de sneeuwtoppen van het Atlasgebergte op de voorgrond hebben iets weg van een spinning decor uit de sportschool. Bergen die maar niet dichterbij lijken te komen maar die een verkoelend effect hebben op het zonnetje wat al lekker begint te branden terwijl het flink doortrappen is. Bij Bab Doukala, het busstation en de 7 beschermheiligen van Marrakech fiets ik de medina binnen. Ongeveer op de helft, manoeuvrerend tussen alle auto’s, taxi’s, brommers, fietsers, koetsen en wagens met voorgespannen paarden en/of ezels door. De chaos van de stad laat zich nergens zo goed zien als in het verkeer en het enige wat je daar mee kan doen is …go with the flow. Soms boven op de rem voor een stoplicht of een taxi die plots stopt om mensen op te pikken.

Het is lente en dat is duidelijk te zien. De Bougainvilleas bloeien overal uitbundig en als je ’s avonds weer naar huis fietst ruikt het heerlijk naar, ik denk Jasmijn of een andere net zo heerlijk geurende bloem.

Toch lopen de temperaturen al aardig op, soms ruim boven de 30 graden terwijl het eigenlijk de tijd van de regen is. Maar veel regen valt er momenteel niet en de dekbedden kunnen weer in de opslag want ook de koude nachten lijken voorbij.

Sinds gisteren is de klok een uurtje achteruit gegaan en is er nu een uur tijdsverschil met Nederland en dat betekent dat de Ramadan binnenkort begint. De negende maand van de Islamitische kalender waarin vasten, bidden, reflectie en de gemeenschap centraal staan.

Voor mij de allereerste keer dat ik die in Marokko ga meemaken.

Heb deze tijd altijd bewust vermeden dus ben benieuwd hoe me dit gaat bevallen.

Misschien dat ik een dagje mee ga vasten uit solidariteit…maar eerst wordt er hard gewerkt aan een drankvoorraad, want de verkoop van alcohol in de winkels wordt tijdens deze periode gestaakt dus zaak om het een en ander op voorhand in huis te halen. Dus zijn de flessen wijn en blikken bier niet aan te slepen en raken de schappen in de drankwinkels al aardig leeg. Toch blijkt het allemaal wel mee te vallen, als ik op verzoek van een aanstaande gast uit Zwitserland een aantal flessen goede Marokkaanse wijn ga kopen bij Victoria, de Marokkaanse slijterij. Tenminste als je buitenlander bent, want dan kun je op vertoon van je paspoort ook tijdens de Ramadan in de winkel terecht voor een alcoholisch drankje en ook de meeste hotels en restaurants die voorheen ook drank schonken blijven dat tijdens de vastenmaand ook doen, mits je niet Marokkaans bent. Maar hoe dan ook, een kleine voorraad alvast inslaan, kan vast geen kwaad.

Het komende weekend gaat de klok in Nederland weer een uur vooruit ivm de zomertijd en is het tijdsverschil twee uur.

In de riad is het lekker druk en ook met zeven man personeel blijft er altijd wel genoeg te doen.

De ene dag sta je aan de servicebalie bij Maroc Telecom omdat de vaste telefoonlijn het niet doet en de andere dag sta je met een zak vol naaiklussen in de Mellah (Joodse wijk) om de nodige bedrijfskleding en linnengoed te laten repareren en om een offerte op te vragen voor nieuwe gordijnen op de eerste verdieping van de patio en de pergola op het dakterras waar de jacuzzi onder staat. Moet er last minute nog boodschappen worden gehaald omdat er extra gasten mee blijven eten of staat er ineens controle voor de deur die naar allerlei papieren komen vragen. Geen dag is saai en het werken in dit klimaat is best vermoeiend ook als is het werktempo niet bijzonder hoog. Dus probeer ik op tijd naar huis te gaan en in ieder geval één dag in de week vrij te zijn. De overige dagen spaar ik dan op om als er straks familie komt een aantal dagen mee op reis te kunnen…en ook weer iets meer en anders van het land te zien dan alleen Marrakech.