jewelsoffmorocco.reismee.nl

Eid al Adha

Gisteren was het de dag van het offerfeest de zgn. Eid al Adha wat plaatsvindt ongeveer 70 dagen na het einde van de Ramadan en op de 10e dag van de 12e en laatste maand (Dhul-Hijah) van de islamitische maandkalender. Het feest begint bij zonsondergang van de vorige dag en duurt drie dagen.

Elk gezin slacht dan een schaap, geit of koe om Allah te bedanken en ook dit ritueel is gebaseerd op het geloof en ter nagedachtenis aan het verhaal dat de profeet Ibrahim(Abraham) bereidt was zijn zoon (Ismaël) te offeren voor God maar hij in plaats hiervan een ram mocht gebruiken.
Tijdens deze ceromonie worden de dieren halal geslacht via een halssnede door beide halsslagaders. Het vlees wordt dan verdeeld in drie delen: een deel voor de familie zelf, een deel voor hun naasten en een deel voor mensen die zich geen offerdier kunnen permitteren.
Tegenwoordig mag je ook, in plaats van een dier te slachten, een geldbedrag schenken aan een goed doel. Vervolgens gaat iedereen bij elkaar op bezoek en wordt er feestelijk gegegeten, gelukswensen en cadeautjes uitgedeeld en in de ochtend gaat men samen naar de moskee om te bidden. Lijkt een beetje op het kerstfeest bij Christenen.

Maar dit jaar is het offerfeest anders. De koning heeft onlangs namelijk opgeroepen om geen schapen te slachten i.v.m. de hitte en aanhoudende droogte. Hierdoor is de veestapel niet voldoende op peil om een dusdanige grote slachting te laten plaatsvinden. Hetgeen een soberder feest betekent maar ook een explosie van de vleesprijzen en vooral ook het rundvlees.

Veel Marokkaanse geven gehoor aan het advies van de koning om niet zelf een dier te slachten, daardoor is er een enorme “run” ontstaan op slagers. De vraag overstijgt daarmee het aanbod en dus vliegen de prijzen omhoog. En dan zijn er ook nog de speculanten die de prijzen op een onrechtvaardige manier verhogen om hiervan enorm te profiteren,wat boosheid onder de mensen teweeg brengt omdat er geen effectieve prijscontroles zijn en dit gedrag dus onbestraft blijft.

Maar de oproep heeft ook geleid tot een piek in hotelboekingen met name in Marrakech en Agadir want nu Eid al Adha zonder het offerritueel wordt uitgevoerd zoeken veel Marokkanen nu vertier en verkoeling in de zwembaden & faciliteiten van hotels. Niet alleen grote hotels maar ook gezinsvriendelijke accomodaties & pensions zijn volledig volgeboekt. Het is echter de laatste jaren al een stijgende trent in Marokko om op deze manier de Eid te vieren en van een luxe vakantie met mechoui (langzaam geroosterd vlees) te genieten en daar spelen de hotels natuurlijk graag op in.

Eid betekent ook dat bijna alles dicht is dus zit er niet veel anders op om gewoon nog een dagje strand te pakken en dat is geen straf. Dus huur ik weer voor een paar euro een strandbed + parasol en zak ik lekker onderuit met een boek.
Zo nu en dan hobbelen er een paar kamelen voorbij en een paar paarden met een los veulen, zo leuk om te zien! Er komen weer een paar honden bij me liggen in de schaduw van de parasol en onder de stretcher eneen jongeman vertrouwt ook op me en vraagt me even op zijn geld & aansteker te passen als ie gaat zwemmen.

Bij terugkomst in het dorp zijn er gelukkig nog wel een paar restaurants open en bestel ik een risotto met kip & champignons (€ 9) bij Zaza op het terras. Als dessert bestel ik de frozen nougat met ijs en caramelsaus(€ 4,50) van de kaart en die is werkelijk om je vingers bij af te likken….dacht even dat hier wijn en bier op de kaart staat en dat was ook zo maar dan wel alcoholvrij/0.0%, hhh dus thuis maar weer een wijntje. Er zitten nog een aantal Nederlanders op het terras en als de laatste prayer klinkt begint de hond op het terras luid mee te huilen, hhh

Nog één dag en dan is het feest weer voorbij en alles weer open en gelukkig appt Rachid dat ie inmiddels weer met de taxi onderweg is, hé , hé gezellig!



Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!