jewelsoffmorocco.reismee.nl

Taghazout walk

Ook de twee dagen na het offerfeest is het nog erg rustig in het dorp een echte zondagse sfeer en ook de maandag is nog een nationale vrije dag waardoor alle kantoren zijn gesloten en ook veel winkeltjes en restaurants zijn nog steeds dicht. Tja, dan lonkt het strand ook nu weer na eerst een paar net gebakken Msemen ( bladerdeeg pannenkoek), een stuk Harcha(griesmeelkoek) en een verse Panache(mix van fruitsappen) voor het ontbijt te hebben gehaald. De kleine supermarkt om de hoek krijgt geen vers brood geleverd tijdens de feestdagen blijkt daarom op zoek naar dit andere maar zeker niet minder lekkere alternatief. Met wat honing, Jben(roomkaas) en jam een lekker zoet en typisch Marokkaans ontbijt.

Via een ander pad zoek ik na het ontbijt mijn weg weer naar beneden om via het mooie wandelpad met oleanders, agaves, palmbomen op de boulevard langs het strand uit te komen.
Het is een stuk drukker want veel Marokkaanse families zijn vandaag ook op pad en zitten met hun eigen stoeltjes, parasols en koelboxen gezellig in groepjes bij de grote parkeerplaats aan het strand en vlakbij de restaurants bij Devil’s Rock. Na een paar relaxte uurtjes op de stretcher en een gezellig praatje met Khadija, die samen met haar dochters allerlei leuke kleurrijke sjaals, hoedjes en tasje uit Senegal probeert te verkopen, loop ik via het strand naar de rots om daar Rachid te treffen die net terug is uit Taghazout, waar ook veel dicht blijkt dus gaan we gezellig samen aan een tajine met groente & vlees bij Chez Aicha met uitzicht op de rots. En besluiten we daar om pas de volgende dag naar Taghazout te gaan en vanavond te bankhangen en samen de voetbalfinale Portugal - Spanje te kijken.

De buurtsuper heeft de volgende ochtend nog steeds geen brood maar op het dorpsplein wordt weer vers brood gebakken dus haal ik daar twee warme platte Marokkaanse broden en bak ik een omelet met knakworsten voordat we op pad gaan.
Rechtsaf op de boulevard dit keer en dan kijken hoelang we dit pad kunnen blijven volgen of anders via het strand de wandeling naar Taghazout kunnen voortzetten.

We komen langs een enorm complex in aanbouw wat meer op een commercieel centrum dan een luxe hotel lijkt en wat er volgens Rachid al vele jaren staat maar nog niet af is. Iets verderop ligt het enorme en luxe Fairmont Taghazout Bay Resort & Spa met een sfeervol strandpaviljoen waar slechts een paar gasten zijn te bekennen en je je bijna op een privé strand waant. Kost wel z’on € 400 per nacht maar maar dan heb je wel alles in the house inclusief een aantal mooie exclusieve restaurants met uitzicht op het strand/oceaan: Morimoto(Japans), Paper Moon(Italiaans) en Beef & Reef.

Nog iets verder ligt het Hilton Beach Taghazout Resort die qua formaat iets kleiner is maar niet onderdoet voor de luxe van de andere vijfsterren verblijven. Vooral het bohemian sfeertje bij de ANAW Beach bar ziet er erg aantrekkelijk uit dus even een kijkje om de hoek want ook hier is het erg rustig. Hier is ook IMIM een traditioneel Marokkaans restaurant gehuisvest.

En tenslotte is ook het Hyatt Regency Hotel hier vertegenwoordigd waar we voor het laatste stuk naar Taghazout voor het strand kiezen en via de rotsen naar boven klimmen omdat we de strandafgang hebben gemist, hhh.
Na zo’n 4,5 km en zo’n anderhalf uur lopen en foto’s maken komen we in Taghazout aan om daar even te pauzeren, een fles koud water te kopen en een vers geperste jus.
Bijna alles is hier weer open maar het er ook erg druk dus pakken we na een korte wandeling door het dorp en het kopen van wat groente & fruit redelijk snel de taxi weer terug naar het rustige Tamraght.

Na een traditionele Bastilla met kaas & spinazie die in de vorm van 4 rolletjes meer op Briouettes lijkenmaak ik thuis een pastagerecht terwijl Rachid naar Agadir is om voor de wijn en wat bier te zorgen. Marokko speelt vanavond een vriendschappelijke wedstrijd maar ik duik vroeg in bed want heb morgenochtend een online meeting en dan betekent dat uurtje eerder hier toch extra vroeg op!

Morgen nog één hele dag en nacht …en dan is het helaas alweer tijd om weer richting Agadir/Marrakech te gaan…

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!