jewelsoffmorocco.reismee.nl

Necropolis van Chellah..

Het oudste deel van de stad ligt in het zuidoosten net buiten de stadsmuren. Een reusachtige poort die ok wel de Arc de Triomphe wordt genoemd biedt toegang to de prachtig bewaarde begraafplaats. Er zijn ruine’s uit de Romeinse tijd en de 14e eeuw toen het gebied werd ontwikkeld als necropolis. De Romeinse ruine’s zijn de resten van de stad Sala Colonia en bestaan o.a. uit een tempel, moskee, nimfenbad en Forum. Het terrein heeft verder bronnen en Hibiscus tuinen.

Het is er heerlijk rustig als ik er kom aan het eind van de middag en voor 10 Dirham (bijna € 1) koop ik een toegangskaartje tot deze historische plek. Tevens een mooie praktijkoefening om de Franse tekstborden, die bij de objecten staan, te ontcijferen.

In het gebied zijn zo’n 75 ooievaars neergestreken en dat zie je dan ook meteen aan de hoeveelheid nesten die ze hebben gebouwd.
Rondom het gebied zijn er nog eens 25 stuks. Ook de katten hebben deze plek tot een aangename verblijfplaats verkozen.
Ze verzamelen zich vooral bij de waterput en er springt er al gauw eentje in mijn nek om zich daar vervolgens spinnend te nestelen.
Ze laat zich maar met moeite van haar verworven plekje afhalen.

Een heerlijke plek om even bij te komen na een lange schooldag of even te vluchten uit de stad.