jewelsoffmorocco.reismee.nl

Tanger...paradijs voor schilders en schrijvers!

Wandelen in artistiek Tanger:

Van Henri Matisse tot Paul Bowles; op het gebied van kunst heeft Tanger een lange en voorname geschiedenis. In 1925 kreeg de stad een internationale status (autonome stadstaat)
Dit trok uiteenlopende artistieke figuren, eigenzinnige types en superrijken aan.
Waaronder de “Poor little rich girl” Barbara Hutton en uitgever-miljardair Malcolm Forbes.
De bars en cafe’s van de Ville Nouvelle waren een favoriete ontmoetingsplek voor spionnen, smokkelaar en schrijvers.
Na eerst een bezoek aan de oude medina en de kasba treed ik dus maar eens in de voetsporen van deze high-society figuren.

Vanaf mijn hotel in de medina start ik mijn wandeling in de richting van de Petit Socco naar de Grand Socco net buiten de muren van de Medina. Al gauw heb ik een gids aan mijn zij dus laat ik me rondleiden door de smalle kronkelige straatjes en naamloze steegjes van de medina en de kasba. Tanger is gebouwd op een aantal steile heuvels dus is het, anders dan in andere medina’s, klimmen geblazen. Maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door het mooie uitzicht wat je vanaf verschillende punten krijgt. Vandaag is het marktdag, een foodmarket en een kledingmarkt waarbij overal en nergens stalletjes staan opgesteld waar de mensen uit de omgeving van Tanger hun koopwaar staan aan te bieden. We beklimmen de kleurige Joodse wijk in de Kasbah en ik wordt naar de leukste foto-plekjes gebracht en krijg onderweg allemaal verhalen te horen over Tanger en de bijzondere mix van culturen, talen en geloven die de stad een internationaal en exotisch karakter geven. Vanaf het hoogste punt in de Kasbah krijg ik dan ook een prachtig uitzicht over de oceaan met aan de overkant van de straat van Gibraltar de kustlijn van Spanje. Natuurlijk wordt ik ook nog langs een Berberhouse gebracht met tapijten en een coöperatie van Arganoil. Na deze uitgebreide privé tour vervolg ik mijn weg naar Hotel Continental waar verscheidene scenes werden opgenomen van de verfilming van Bowles roman “The sheltering sky (het dak van de hemel) die zich afspeelt in Tanger. Ik drink er een kop koffie op het terras met een prachtig uitzicht over de haven van Tanger en als ik daarna rondwandel in het cafe en hotel begrijp ik maar al te goed waarom dit een perfecte filmlocatie is.

Ik probeer vervolgens een bezoek te brengen aan de St. Andrew kerk maar daar vind ik de poorten gesloten. Ook als ik, op advies van een paar voorbijgangers, op de poorten klop komt er geen reactie dus loop ik door naar het nabijgelegen Grand hotel Vila de France om de “Chambre de Matisse” te bezoeken.
Het is erg rustig in het stijlvolle koloniale hotel oftewel ik zie niemand. En via een aantal recepties wordt ik uiteindelijk naar de kamer van de beroemde Franse kunstenaar gebracht. Kamer 35, waarom? Nou dat wordt direct duidelijk als ik de ruimte binnenkom en het uitzicht vanuit de verschillende opengeslagen ramen zie...werkelijk adembenemend mooi!
In de kamer hangen aantal kopieen van de schilderijen van Henri Matisse en een foto van hem samen met zijn vrouw tijdens een verblijf in het hotel.
Daarna dwaal ik nog even rond in het verlaten maar werkelijk schitterende hotel en vervolg mijn wandeling naar de place de France, place de Faro met een groep antieke kannonen langs de favoriete hotels, Rembrandt en el Minzah van de bekende schrijvers. Ik eindig de wandeling op Plage municipal een redelijk groot strand in de Ville Nouvelle naast de moderne Marina, die er op dit moment leeg en verlaten bij ligt.

Tanger, de medina en kasba zijn wat mij betreft toch wel de hoogtepunten van deze kleurrijke stad!


Reacties

Reacties

Henriette Spijker

Leuk al je reisverhalen . Dit schijnt dus tevens een stad voor schrijvers te zijn, je bent dus op je plek . Schrijf een boek , maakt niet uit waar over. Schrijven kan je . Op naar je volgende reisverslag ? ??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!