jewelsoffmorocco.reismee.nl

De krijtwitte stad Tetouan...

De krijtwitte stad Tetouan...ooit de hoofdstad van Spaans Marokko, behoort tot de hoogtepunten van Noord-Marokko. Aan de ene kant omdat de goed bewaarde medina een Unesco Werelderfgoed is en aan de andere kant omdat deze stad zo anders is als de andere Marokkaanse steden. De stad ligt aan de Middellandse Zeekust op de lagere hellingen van de Djebel Dersa.
Tetouan is gesticht in de 15 e eeuw door joden en moslims die de vervolgingen in Spanje ontvluchten. Vandaar dat de Andalusische cultuur grote invloed heeft gehad op architectuur en ontwikkeling van de medina.
De Spaanse invloed is vandaag de dag nog steeds merkbaar….de “bonjour madam” is hier “Ola” of “buenos dias senorita”

Naast de medina heeft de stad een paar interessante bezienswaardigheden. Allereerst het koninklijk paleis “ paleis van Khalifa” een zomerverblijf van de koninklijke familie maar helaas gesloten voor publiek, het archeologische museum waarin een bijzondere collectie opgravingen uit heel Marokko, de gele bakstenen Spaanse kathedraal en een Ecole Artisanale waar de traditionele vaardigheden van generatie op generatie nog steeds worden doorgegeven. Je kunt er niks kopen maar wel een rondleiding krijgen door de werkplaatsen om de mooist bewaarde werken van de leerlingen te bewonderen.

Ik heb s ‘middags de dag van mijn aankomst al een korte introductie gehad van Mohammed die me graag van alles over zijn stad wil vertellen en me uiteindelijk bij een prima restaurant in een van de smalle staatjes brengt. Waar de kerstboom al staat opgetuigd! Het is heerlijk om rond te dwalen in een medina als je de tijd hebt en gewoon te verdwalen tussen alle smalle steegjes. Je komt uiteindelijk wel weer ergens op een herkenbaar punt om vandaaruit je weg weer terug te vinden. Maar als je gericht naar dingen op zoek wilt is het in de arm nemen van een gids “ voor een paar Dirham” toch een betere optie.

Vandaag ga ik, na een ontbijt op het terras van mij Riad, verder op ontdekking in de medina en wil ik de klim naar de hoger gelegen Kasbah maken. Ik breng eerst een bezoekje aan de Spaanse Kathedraal, die dicht is maar waar ik op verzoek door de priester toch een kleine rondleiding krijg. Het gebouw is net weer klaar en prachtig gerestaureerd en dagelijks zijn er kerkdiensten. Katholieke en Protestantse, wat op zich wel bijzonder is. Maar aangezien de Protestanten niet over een eigen ruimte beschikken stelt de Katholieke kerk deze beschikbaar. Voor de deur van de kerk zitten een aantal Afrikaanse mannen, het blijken vluchtelingen te zijn die bij de kerk kunnen aankloppen voor noodzakelijke medische hulp. De zusterorde zorgt hier voor de vrouwen en kinderen die geen man hebben om voor ze te zorgen. Dit sociale- maatschappelijke aspect heeft misschien nog wel een veel grotere betekenis hier dan het geloofsaspect. Ik wandel zelf nog een tijdje rond en klop voor het afscheid en een bedankje bij de priester op de deur. “Au revoir” en “take good care of yourself” spreekt hij me toe als ik de kerk via een andere uitgang weer verlaat.

Via het koninklijk paleis loop ik via de markt weer terug richting de medina
Als ik bij een markstalletje, voor het eerst van mijn leven, een Maracuja vrucht sta te proeven hoor ik opeens een “ola” do you remember me" achter me…als ik me omdraai ik kijk in de ogen van Mohammed die vraagt wat ik vandaag ga doen. En natuurlijk wil hij me graag weer rondleiden…nou kom maar op dan!
Hij brengt me naar de wijk met de vaklieden en de Joodse wijk en wijst me vervolgens het pad voor de klim naar de Kasbah. Het is een flinke klim maar wel de moeite waard want je krijgt vanaf het hoogste punt van de medina een prachtig uitzicht over de stad.
In de kasbah’s vindt je in tegenstelling tot de medina’s voornamelijk huizen en geen winkels maar het zijn vaak kleurrijke en levendige woonwijken.
En het witte karakter geeft ook hier een bijzonder sfeervol beeld van deze “Spaanse” stad.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!