jewelsoffmorocco.reismee.nl

Betoverend Marrakesh...

Marrakesh is ongetwijfeld de meest populaire toeristische bestemming van Marokko.
Met de enorme wirwar van soeks met in het hart het bruisende plein Djemaa el Fna, zijn dynastieke kalme en koele paleizen en tuinen tot de stinkende binnenplaatsen van de leerlooierswijk. Een bruisend nachtleven, heerlijk klimaat door het lage vochtigheidsgehalte en de ontelbare leuke dakterrassen.
Klimmen hoeft hier alleen om op een dakterras te komen, de straten zijn zo goed als vlak.
Bij mijn eerste bezoek in mei dit jaar was ik al vrij snel in de ban van deze levendige, kleurrijke en zinnenprikkelende stad. Inmiddels is dit mijn derde of eigenlijk alweer vierde bezoek en ik ben er nog lang niet uitgekeken.

Vandaag heb ik een bezoekje gebracht aan de "Secret garden” midden in de drukke medina.
Het is een van de mooie tuinen die de stad rijk is naast "Le Jardin Majorelle" die ik afgelopen zomer in juli heb bezocht en "Menara gardens" die voor de eerstvolgende keer op de verlanglijst staat.

"The secret garden" ligt aan de Rue Mouassine tussen de restaurants, winkeltjes, hamams.
Een antieke Riad in de Medina die sinds 2016 opengesteld is voor het publiek na een grondige renovatie van 3 jaar. Een riad is een traditionele woning met in het midden altijd een tuin die wordt gescheiden van de buitenwereld door hoge muren. De secret garden bestaat uit twee. Een jardin exotique en een jardin islamique.

Water is een fundamenteel element van de Arabisch-islamitische tuin en de fonteinen in het centrum van riads zijn het ware hart van het huis.
Om de beschikbaarheid van dit kostbare en zeldzame bezit te garanderen brachten de eerste bewoners van Marrakech het water uit het Atlas gebergte via ondergrondse kanalen naar de stad. Water was alleen beschikbaar voor de moskee(rituele reiniging), fonteinen, hammams en grote Prive woningen van de rijken in de stad.
In de tuin kun je het hydraulische systeem bekijken waarmee het water middels zwaartekracht door de hele riad word verdeeld.
En intussen genieten van de oase van rust en de exotische planten.
Op het dakterras van het “Pavillon Oud el Ward" aan het eind kun je met een mooi uitzicht over de tuin genieten van muntthee, koffie, taart, salades of een lekkere pannini.

Maar ook het tegenover de tuin gelegen "Café Arabe" is hiervoor een uitstekend plek..een van mijn favoriete Café Restaurant en Lounge Bars in het betoverende Marrakech.